قالب‌بندی ستون
بعد از این که آرماتوربندی ستون تمام شد نوبت به قالب‌بندی ستون می‌رسد. برای قالب‌بندی ستون مراحل زیر انجام می‌شود.
1. بستن رامکا
2. درست‌کردن قالب
3. تمیزکردن قالب
4. روغن‌زدن قالب
5. بستن قالب
6. شاقول‌کردن قالب و بستن آن‌ها توسط شمع
اینک هر کدام از عناوین گفته‌شده را توضیح می‌دهیم:
1) بستن رامکا
رامکاها میلگردهایی هستند که به اندازه مقطع ستون بریده می‌شوند و در واقع هدایت‌کننده قالب‌گذاری هستند یعنی قالب ستون تا جایی داخل می‌رود که به رامکا اتصال پیدا کند. به طور کلی هدف از بستن رامکاها را می‌توان به صورت زیر بیان کرد.
1- در یک راستا قرار گرفتن قالب
2- مقطع را به اندازه نقشه ساختن
3- چنانچه ستون‌های یک ردیف دارای مقطع یک اندازه باشند در یک راستا قرار گرفتن تمامی ستون‌های آن ردیف
توضیح در مورد 3: چنانچه ستون‌های یک ردیف دارای مقطع هم‌اندازه باشند می‌توان به این صورت عمل کرد:
رامکاهای ستون ابتدا و ستون انتها را می‌بندند سپس دو رامکا را با نخ از یک سر به هم وصل می‌کنند برای ستون‌های دیگر یک سر رامکا را به نخ متصل می‌کنند و به این ترتیب رامکاهای دیگر را می‌بندند.
نحوه بستن رامکاها را می‌توان به این صورت بیان کرد.
تعدادی از رامکا که باید بیرون از میلگرد قرار گیرد توسط نقشه تعیین می‌شود سپس این مقدار توسط شاقول مشخص می‌شود و رامکا تا نخ شاقول بیرون آورده می‌شود.
2) درست‌کردن قالب
تخته‌های یک‌اندازه‌ای با یک مقطع از بیرون سفارش داده می‌شوند.
چوب‌هایی به نام چهارتراش از بیرون سفارش داده می‌شوند.
چوب‌هایی به نام چهارتراش از بیرون سفارش داده می‌شوند. و بسته به ابعاد مقطع ستون تخته‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند و توسط چهارتراش به هم وصل می‌شوند بدین ترتیب یک قالب ساخته می‌شود.
برای ساختن قالب تخته‌ها را روی قالب اول می‌گذارند سپس چهارتراش را طوری نصب می‌کنند که چهارتراش دو قالب روی هم قرار نگیرد و بر هم منطبق نشود.
نکته: پخ‌دادن به ستون: اگر قالب به منظور بتن‌ریزی ستون باشد در گوشه قالب یک 3 گوشه نصب می‌کنند این کار سبب می‌شود که پس از بتن‌ریزی گوشه‌های ستون پخ پیدا کند دلیل این امر این است که اولاً در محیط کارگاه لوازم و وسایل زیادی جابه‌جا می‌شوند که این امر سبب پریدن لبه ستون می‌شود برای جلوگیری از این امر گوشه‌های ستون را پخ می‌دهند ثانیاً وقتی در ابتدای یک ردیف ستون می‌ایستیم باید تمام آن‌ها را در یک راستا ببینیم که اگر لبه‌ها تیز باشند اگر خطایی وجود داشته باشد را به خوبی مشخص می‌کنند برای جلوگیری از این امر گوشه ستون را پخ می‌دهند.
3) تمیزکردن قالب
چنانچه قالب‌های مورد استفاده برای بتن‌ریزی تازه ساخته نشده باشند و از قالب‌هایی استفاده شود که قبلاً برای بتن‌ریزی استفاده شده بودند باید تکه‌های بتن که از بتن‌ریزی قبلی بر روی قالب مانده‌اند را از قالب جدا کرد سپس با جارو خرده بتن را از روی قالب تمیز کرد.
4) روغن‌زدن قالب
قبل از بستن قالب با سطوح داخلی قالب در تماس با بتن را روغن‌زنی کرد تا پس از بتن‌ریزی و گرفتن بتن بتوان قالب را راحت‌تر از بتن جدا کرد.
5) بستن قالب
سیستم نگهدارنده قالب در قالب‌های چوبی عبارت است از گوه و سنجاق.
سیستم نگهدارنده قالب در قالب‌های فلزی عبارت است ازپین.
یک قالب را تا نوک رامکا قرار می‌دهند سپس قالب کناری را به قالب قرار داده شده وصل می‌کنند. با میخ دو لبه قالب را به هم وصل می‌کنند سپس دو قالب دیگر را نیز به همین ترتیب به یکدیگر و به دو قالب وصل می‌شوند.
در مرحله بعد در قالب روبرویی از طرف چهارتراش توسط سنجاق به هم متصل می‌شوند سپس فضای خالی بین سنجاق و چهارتراش توسط گوه پوشانده می‌شود و گوه‌ها را چکش می‌زنند تا سنجاق را محکم نگه دارد.
در حقیقت وجود سنجاق به این دلیل است که پس از بتن‌ریزی به علت فشار جانبی بتن قالب‌ها از هم باز شوند.
نکته: بعضی از ستون‌ها در کنار ساختمان قرار می‌ گیرند یعنی از 3 یا 2 طرف به کف اتصال دارند و از طرف‌های دیگر با فضای بیرون ساختمان در تماس هستند برای قالب‌بندی این‌گونه ستون‌ها ابتدا باید برای آن طرفی که به کف ارتباط ندارد یک تکیه‌گاه درست کرد تا قالب روی آن قرار گیرد این تکیه‌گاه را توسط چهارتراش به وجود می‌آورند چهارتراش را در لبه قرار می‌دهند و توسط سیم به میلگردها وصل می‌کنند در هر طرفی که کف ندارند باید این کار صورت گیرد چهارتراش‌ها توسط سنجاق ممکن است به هم متصل شوند.


6) شاقول‌کردن قالب و بستن آن‌ها توسط شمع
پس از بستن قالب باید قالب را تراز کرد یعنی مطمئن شد که هر چهار طرف قالب در یک خط مستقیم بالا رفته‌اند برای این منظور قالب را شاقول می‌کنند.
شاقول وسیله‌ای است مرکب از یک مخروط که یک نخ به آن متصل است بر روی مخروط یک صفحه نازک کوچک نیز قرار دارد نخ به یک چوب وصل می‌شود این چوب باید اندازه‌اش کاملاً مشخص باشد.
برای شاقول‌کردن به این صورت عمل می‌کنند:
ابتدا یک شمع چوبی را به قالب وصل می‌کنند سپس چوب را که کاملاً به قالب چوبی وصل می‌کنند مخروط در پایین قرار می‌گیرد نخ باید کاملاً ساکن بایستد همان اندازه که چوب طول دارد نخ باید از قالب فاصله داشته باشد.
چنانچه قالب شاقول نباشد توسط شمع که از قبل وصل شده است قالب را فشار می‌دهند تا قالب کاملاً تراز شود.
برای فشاردادن شمع به قالب می‌توان زیر شمع گوه نصب کرد تا توسط ضربه‌زدن به گوه فشار لازم توسط شمع به قالب وارد می‌شود یا می‌توان توسط یک اهرم به زیر شمع فشار آورد و نیروی لازم را تأمین کرد.