فتح الله شفیعی

فتح الله شفیعی

مهندسین عمران روستای بردکوه
فتح الله شفیعی

فتح الله شفیعی

مهندسین عمران روستای بردکوه

آنالیز ایمنی شغل

آنالیز ایمنی شغل

آنالیز کیفی ایمنی یک شغل،‌ روش و نوع انجام کار، تشخیص خطرات و پتانسیل حوادثی که ممکن است در طول انجام کار اتفاق بیافتد، می باشد. تعیین و اختصاص دادن ابزار و سیستمهایی برای کاهش و کنترل ریسک ها شامل شرح و نتیجه حوادث و آنالیز ایمنی شغلی توسط یک ریسک رنکینگ از برخی خطرات شناسایی شده و پتانسیل حوادث می باشد.

نامهای دیگر JSA

JHA: Job Hazard Analysis

SJA: Safe Job Analysis

THA: Task Hazard Analysis

JSA برای کدام شغل ها انجام می شود؟

· شغل هایی که در آنها حوادث و یا شبه حوادث رخ داده است.

· شغل ها یی که در آنها موارد خطر کاملا عمومی و شناخته شده نیست و راههای مقابله با این خطرات شناخته شده نیست.

· شغل هایی که در آنها یکسری کارگر جدید با یکدیگر کار می کنند .

· شغل هایی که در آنها نیاز است چندین نفر با هم به صورت مشارکتی کار کنند ونیاز به هماهنگی بین آنها وجود دارد .

· ابزار یا روشهای جدید کاری در حال معرفی هستند.

مقصود ازJSA چیست ؟ Purpose of JSA

· مقصود ازJSA تشخیص وارزیابی خطراتی است که ممکن است در طول طراحی- روش اجرایی و ابزار آلات یک شغل دیده نشود .

· تغییر پرسنل یا روش.

· توسعه یک حرفه از اولین باری که کار انجام شده است .

· اولین هدف از انجام آنالیز ایمنی شغلی پیدا کردن راه ایمن برای انجام کار یا پیدا کردن راه جایگزین است.

اجرای JSA

JSA توسط تیمی شامل کارگران یعنی کسانی که واقعا این کار را انجام می دهند یا در آینده انجام خواهند داد، سوپر وایزرها،‌ کارکنان ایمنی و تخصصهای مختلف اگر نیاز باشد، انجام می شود و نتایج بدست آمده در یک جدول ویا فرم کامپیوتری ثبت می شود.

روش کار JSA

JSA به صورت نرمال و عمومی شامل موارد زیر می شود:

1. پیش نیاز آنالیز ایمنی شغلی

2. تفکیک یک شغل به مراحل مختلف

3. تشخیص خطرات، موقعیت های خطرناک، کارهای خطرناک انجام شده در هر مرحله از کار

4. تعیین ابزار و کنترل های لازم برای قسمتهایی که خطر آن شناسایی شده است.

5. خلاصه کردن و پیگیری نتایج حاصل شده

شماره 4 و 5 در همه JSA ها انجام نمی شود.

پیش نیاز JSA

1. تشکیل تیم JSA

2. انتخاب یک شغل برای آنالیز

3. جمع آوری پیش زمینه های لازم و ضروری

4. انتخاب یک جدول مناسب برای ثبت

اعضای تیم JSA

یک سرپرست تیم که صلاحیت و تجربه در این روش را داشته باشد.

یک منشی که موارد را ثبت نماید ( این کار میتواند توسط سرپرست گروه نیز انجام شود . اعضای تیم شامل 2 تا 10 نفر برای جمع آوری تجربه و علم مورد نیاز برای شغلی که آنالیز می شود (TEM – (JSA 2 و روش اجرایی و ابزار مرتبط تهیه نمایند.

تیم باید حداقل شامل دو نفر از کارگرانی باشد که با این شغل آشنا هستند ومتوجه باشند که کمک آنها در این فعالیت باعث شناسایی خطرات و به حداقل رساندن آنها می شود.

اعضای تیم JSA باید وظیفه کاریشان را قبل از حضور در جلسه آنالیز ایمنی بدانند.

اعضای تیم JSA باید روش اجرایی و ابزار مرتبط برای شغلی که آنالیز می شود تهیه نمایند.

پرسنل با آگاهی و تخصص کامل باید به این جلسه دعوت شود.

انتخاب شغل Selecting the Job

· شغلهایی با بدترین آمار حوادث ، دارای اولویت هستند و در مرحله اول باید آنالیز شوند.

· ضریب تکرار حوادث: شغلهایی که ضریب تکرار حوادث بالایی دارند. و حادثه مرتب تکرار می شود دارای اولویت هستند .

· ضریب شدت: شغلهایی که حوادث در آنها ضریب شدت بالایی دارد یعنی باعث بروزLTI و درمان پزشکی می شوند باید آنالیز شود.

· پتانسیل حوادث: شغلهایی با پتانسیل خطر شدید مثل کارهایی نظیر بلند کردن تجهیزات سنگین.

· شغلهای جدید: شغلهایی که همیشه انجام نمی شود و یا تغییر پیدا کرده دارای اولویت برای آنالیز هستند.

· شغلی همیشگی : شغل هایی با خطرات ذاتی که کارگران در معرض آن قرار دارند.

تشریح شغل Job Description

اطلاعات زیر برای انجام آنالیز یک شغل باید تهیه شود.

· خلاصه ای از شغل و هدف از انجام آن

· بازدید مقدماتی از شغل و محل توسط سرپرست گروه و این گزارش میتواند با عکس و فیلم تکمیل شود.

· لیستی از آموزشهای مورد نیاز، دستیابی به محل، کار با ابزار، خودروها ، کار در بلندی و..

· لیستی از نیازمندیها و وسایل استحفا ظی توصیه شده

اطلاعات پیش زمینه Background Information

قبل از انجام آنالیز ایمنی شغلی ، جمع آوری این اطلاعات ضروری است:

· مصاحبه ، مذاکره

· نوشتن پروسه و روش اجرایی

· کتاب و مرجع

· بازدید از مراحل مختلف کار

· بازبینی حوادث و اتفاقات گذشته

تفکیک کار به مراحل پایه Separate the Job into Basic Steps

· شغل باید به قسمتهای پشت سرهم با رعایت توالی تقسیم شود .

· در ارزیابی باید از موارد نارسا یا بیش از اندازه پرهیز کرد ( برای بیشتر شغلها STEP10) کفایت می نماید.

· مراحل باید شامل ابتد تا انتها باشد.

· هر قسمت باید شامل کارهایی که انجام می شود باشد نه کارهایی که باید انجام شود.

· تعریف مراحل با فعلهایی مانند نصب، بلند کردن، باز کردن، پرکردن مکان و جدا کردن

· باز بینی مراحل کار با چند کارگر تا اطمینان از درستی مراحل حاصل شود.

· برای تفکیک کار به مراحل گوناگون، روش سودمند، مشاهده چگونگی انجام کار است. انتخاب کارگران توانا، حرفه ای، و کسانی که مایل به همکاری در این فعالیت هستند برای مشاهده
کار دیگر کارگران به جهت مقایسه اختلافها به خصوص اگر در شیفتهای دیگر باشند.

· ثبت تصویر

تعیین مراحل پایه با استفاده از سوالهای زیر:

· با کدام مرحله کار شروع می شود؟

· مرحله پایه بعدی چیست؟

همچنین ما کارهای زیر را علاوه بر مشاهده انجام دهیم:

· گفتگو در مورد شیوه انجام کار

· چندین نفر از کسانی که این شغل را انجام می دهند وارد مشاهده شوند.

· به یاد آوری و چک کردن روش

· کسانی که آنالیز کار خود را انجام می دهند کار خود را بیاد بیاورند.

شناسایی خطر Hazard Identification

تیم JSA باید این سوالها را در طول شناسایی خطرات بپرسد:

· چه چیزی میتواند به سمت خطا برود؟

· نتیجه این خطاها چیست؟

· خطاها چگونه اتفاق می افتد؟

· ممکن است عوامل دیگری در این بخش وارد شود چگونه این خطرات اتفاق می افتد؟

· سطح ایمنی چقدر است؟

سطح ایمنی باید چک شود تا اندازه گیری های JSA اجرایی باشد طرح ایمنی شناسایی شود، و آنها متوجه بشوند با درگیر شدن در کاربرای شناسایی خطرها، سودمند است تا از یکسری چک لیست ها بهره بگیریم.

در شناسایی خطر حداقل به موارد زیر باید رسیدگی شود:

· آیا چیزهایی برای ضربه زدن متقابل یا آسیب رساندن وجود دارد.

· آیا چیزهایی برای گیر افتادن کسی بین آنها وجود دارد.

· آیا پتانسیل خطر لیز خوردن و افتادن وجود دارد.

· آیا خطر سقوط از سطحی به سطح دیگر و یا در همان سطح وجود دارد .

· آیا ممکن است عوامل دیگری در این بخش وارد شود.

· چگونه این خطرات اتفاق می افتند.

· آیا خطر کشیدن، هل دادن ویا خمش و چرخش وجود دارد .

· آیا خطر محیطی برای ایمنی و سلامتی افراد وجود دارد.

· آیا خطر تجمع موادی نظیر گازهای سمی، بخار و یا بخار فلزی ویا گرد وغبار وجود دارد.

· آیا خطر وجود مواد آتش زا، انفجاری و یا برق وجود دارد.

ایجاد یا توسعه راه حل ها Develop Solutions

روشهای پیشنهاد شده برای کنترل خطرات باید لیست شود .

روشهای مهندسی و مدیریتی برای ایزوله کردن خطرات به استفاده از وسایل حفاظت فردی ترجیح داده می شود.

پیدا کردن راههای جدید برای انجام شغل

تغییر موقعیت های فیزیکی که خطر ایجاد می کند

بازبینی روش اجرایی و روش کار

بالا بردن آموزش قبل از انجام کار

افزایش نظارت و سرپرستی در حین کار

اجرای کنترل های اداری زمانی که نمی توان عامل خطر را با روشهای مهندسی حذف کرد.

اختصاص امکانات تجهیزات فردی

نتیجه (Conclusions)

منافع انجام JSA

شناسایی واقعی و پتانسیل خطراتی که در شغل وجود دارد و کمک برای اینکه چگونه این خطر را مدیریت کنیم.

دادن آموزش های فردی به افراد در مورد حفاظت ایمنی موثر

آماده کردن پلانهایی برای سرپرستی ایمنی

دادن اطلاعات ایمنی به کارگران جدید

دادن دستورالعمل برای کارهای غیر معمول

بررسی روش اجرایی شغل بعد از رخ دادن حادثه

مطالعه روش کار برای بهبود های امکان پذیر

شناسایی حفاظهای مورد نیاز برای محلهای مورد نیاز

آموزش سرپرستان برای سرپرستی ایمنی

افزایش ارتباط و درگیری کارگران با مسائل و روشهای ایمنی

مشارکت کارگران در ایجاد روش های اجرایی ایمن

گرایش مثبت در مورد ایمنی

تکرار آنالیز ایمنی شغلی Repeating the JSA

اگر هرگونه تغییری در مواد اولیه ، ابزار و روش ها بوجود آمد آنالیز ایمنی شغلی باید تکرار شود. اگر حادثه مهمی در یک شغل بوجود آمد، آنالیز ایمنی شغلی برای پیدا کردن علت حادثه و راههای جلوگیری از حوادث آینده آنالیز ایمنی شغلی باید به صورت دوره ای انجام شود. این راه ما را مطمئن می سازد که کارگران از روشهای درست انجام کار پیروی می کنند وابزار در شرایط ایمن قرار دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد