فتح الله شفیعی

فتح الله شفیعی

مهندسین عمران روستای بردکوه
فتح الله شفیعی

فتح الله شفیعی

مهندسین عمران روستای بردکوه

تعمیر ونگهداری ساختمان

شناسنامه :

به منظور حفظ و نگهداری ساختمان و بالا بردن عمر مفید تهیه می شود و وجود شناسنامه سبب اجرای اصولی و صرف هزینه کمتر در زمانی مشخص خواهد شد.

مقاومت زمین :

در اجرای ساختمان بسیار مهم است و قبل از شروع یک طرح باید مقاومت زمین زیر پی مشخص شود تا بر مبنای آن محل ستونها و دیوارهاو در مجموع طرح را به وجد آورد .

مشخصات ویژه مصالح :

ساخت بنای مقاوم به دو عامل بستگی دارد .

1- مصالح مرغوب و مقاوم

2- اجرای صحیص و فنی

مثلا در استان بوشهرآجری که از خاک شور و نمکی تهیه می شود در اثر رطوبت ورقه ورقه شده و وزون خاک به علت وجود فراوان نمک سنگین می شود و کار کرد با آن بسیار دشوار است بنایرن مشخص بودن نوع مصالح استفاده شده در شناسنامه هر پروژه الزامی است و در زمان تعمیرات یا پیشگیری لازم می توان از آنها استفاده لازم کرد .

محل دقیق چاه فاضلاب :

در نقشه های اجرایی در نقشه زیر زمین یا محوطه سازی یا سایت پلان باید محل چاه فاضلاب مشخص باشد زیرا در اثر پر شدن چاه قابلیت آبکش خود را از دست می دهد و در چنین مواردی اگر جای چاه مشخص باشد می توان در پوش آن را برداشت و آن را تخلیه نمود در غیر این صورت در اثر پر شدن چاه کشش فضولات انجام نمی شود بنابرین باعث بالا آمدن آب شده و سبب خیس شدن و سست شدن دیوارها چاه شده ودر نتیجه فشارهای وارد از طرف ساختمان ممکن است چاه دچار ریزش شود .

نقشه های تاسیساتی و برق :

جزء نقشه های هستند که وجود آن در شناسنامه ساختمان الزامی است که شامل وضعیت لوله های آب رسانی لوله های فاضلاب دستگاه های گرم کننده و سرد کننده ، سیم کشی ها ، کانال ها و غیره

سطح آبهای زیر زمینی :

به طور کلی شناسایی آبهای سطحی و زیر زمینی جزء مسائلی است که در هنگام ساختمان سازی باید توجه شود زیرا نفوذ رطوبت از کف ساختمان به علت نوع خاک یا زمستانهای طولانی یا بارندگی های زیاد ساختمانها را تحدید می کند که با شناسایی آنها از ساختمان در برابر رطوبت محافظت کرد .

وضعیت جغرافیایی منطقه :

آب ، باد ، باران ، آفتاب نوع زمین ، برای ساخت بنا در هر اقلیم از مصالح خاصی استفاده شود و نحوه اجرا به موقعیت جغرافیایی آن منطقه بستگی دارد .

دمای محیط در زمان اجرا :

یکی از عواملی که در اجرای ساختمان بسیار مهم است در ساختمانهایی که ساخت آنها بیش از 6 ماه طول می کشد دمای محیط است .

1- اسکلت و استخوان بندی ساختمان در فصلهای گرم سال انجام شود .

2- کارهای نازک کاری و تزئینات بنا با رعایت یخ نزدن در فصل های دیگر می تواند انجالم شود

نشست پی در اثر سستی خاک :

سطح تراززیر پی معمولا ناهمواریهایی وجود دارد که برای ساخت ساختمان باید آنها را یکنواخت کنیم در صورتی که سطح زیر پی از خاک نرم باشد باید آن را تاسطح سخت پی بکنیم در این صورت چاله هایی ایجاد می شود که برای استفاده از آن برای ساخت پی باید لاشه چینی را انجام دهیم . هم سطح کردن زیر پی ساختمان باعث می شود که در برابر لرزش یک پارچگی خود را حفظ کند و عمل رانش ایجاد نشود . لازم به تذکر است که پی هایی که با مقطع مثلثی اجرا می شوند در مقابل حرکات زمین تحریک دارند و برای رفع این مشکل باید پی سازی به صورت پله ای انجام شود .

نشست خفیف ستون بر اثر نشست فونداسیون :

عوامل نشست ستون عبارتند از :

1- رطوبت : که براثر چکه کردن از لوله های آب وفاضلاب و نفوذ از کانال یا چاه آب خاک زیر پی دچار رطوبت می شود و خاک اطراف پی متورم می شود در اپر نرم بودن خاک مکش آب یارطوبت خاک زیر فونداسیون فشرده شده و پی دچار نشست می شود .

2- اثر نیروهای اضافه : چنانچه بر روی دیوار قدیمی بارگذاری شود نیروی فشار بر سطح پی زیاد می گردد در نتیجه سبب نشست پی می گردد . باز شدن دیوار غیر باربر در اثر نشست ستون در اثر نشست پی تیرچه ای که یا در جان پل جوش شده است یا از روی پل عبور می کند در این وضعیت نیروی وارده از سقف به پل وارد می شود و دیوار غیر باربر فقط وزن خود را تحمل می کند چنانچه به واسطه نفوذ آب ، آب به پی دیوار نفوذ کند امکان نشست دیوار پیش می آید پس از قطع شدن آب و خشک شدن سطح خاک نشست متوقف می شود در این صورت دیوار غیر بار بر که با دیوار جانبی در گیر شده نشست در گوشه ها کمتر رخ می دهد اما در قسمتهای میانی دیوار به شکل منحنی خالی می گردد در نتیجه باعث باز شدن درز عمیقی در سطح زیر طاق و پیدایش ترک هایی در دیوارها می گردد برای تعمیر آن :

1- سطوح ترک را کاملا باز می کنیم .

2- آب را به صورت پودری داخل آن می پاشیم .

3- ملات گچ دستی را به صورت شلاقی در بین درز می کوبیم تا ملات به سرعت در اعماق ترک بنشیند .

4- در جایی که ارتفاع آن به اندازه آجر باشد آجر می گذاریم تا پر شود .

ابتدا سطح زیر کار را کفکش می کنند تا بین گچ خلل و فرج پیوند به وجود آید چناچه سطح سفید کاری در اثر عواملی مانند رطوبت طبله کند بایستی تراشیده شود و سپس گچ را با ضخامت 1 سانتی متر به وسیله ماله از پایین به بالا یا بلعکس بر روی سطح می کشیم . در موقع سفید کاری خلل و فرجهای بر سطح گچ به وجود می آید که این مشکل را باکشته کردن گچ و کشیدن بر روی سطح توسط ماله به قطر 5/1 - 1 را حل می کنیم .

فرو کش کردن بنا بر اثر پی سازی غیر اصولی :

1- شناسایی زمین : که اگر زمین مورد استفاده از نوع سست باشد در اثر فشارهای وارده به بنا نشست می کند و ساختمان دچار ترک می شود .

2- مکانیک خاک : آزمایشاتی در مورد خاک .

نشست پی در اثر به وجود آمدن چاهک :

به علت نرمی خاک وجود رطوبت و عوامل دیگر حفره هایی در سطح زیر پی به وجود می آید اگر حجم حفره ها کم باشد می توان ار آن صرف نظر کرد اما در بعضی مواقع ایجاد حفره های مثل چاهک باعث نشست پی می شود و در نتیجه دیوار روی پی را درون خود می کشد .

تعمیر آن : ابتدا چاهک را پر کرده پی سازی را انجام داده و سپس دیوار را تعمیر می کنیم .

شمع زنی : برای اینکه ستونها در زیر سقف نگه داری شوند از شمع زنی استفاده می گردد شمع ها بر روی تراورز(تخته) قرار داده با میخ به شمع متصل می کنند و سپس در جایی که خطر ریزش دارد قرار می دهند تنگ بستن در جایی که قسمتی از پشت دیوارفضای خارجی وجود داشته باشد برای جلوگیری از حرکت دیوار و رانش آن ستونهایی تحت زاویه 45 درجه به پشت دیوار تکیه می زنند معمولا پای آن را بلوک سیمانی نصب می کنند و در انتهای تنگ به دیوار یک تخته نصب می کنند تا طول نگه دارنده در پشت دیوار زیاد شود .

نگهداری ساختمان همجوار توسط دستک بتونی :

در ساختمانهایی که زمین سست باشد برای اینکه رانش ساختمان و فروریزی و تخریب آن جلوگیری کنید از دستک بتنی استفاده می کنیم .

1- پشت دیوار هم جوار را تنگ بندی می کنیم و سپس به روش دستی یعنی بدون استفاده از وسایل مکانیکی عمل گود برداری را انجام می دهیم .

2- در عمق حدود 2 متر عمل گودبرداری را متوقف می کنیم و شروع به کانال زنی می کنیم . دستک زنی عبارت است از میلگرد گذاری جهت کانال .

3- بتن ریزی درون کانال .

4- بعد از اینکه دستک قبلی اجرا شد فاصله بعدی به 5/2- 2 در سطح تراز قبلی حفر می کنیم سپس مانند قبل میلگرد گذاری می کنیم .

باز شدن چاه یا قنات زیر پی :

چناچه پی ساختمان روی چاه های کهنه شود یا افت ناشی از از نشست ساختمان ریزش کند در این صورت خسارت زیادی به وجود خواهد آمد .

مصالح فرو ریخته در چاه را تخلیه می کنیم ولی قبل از آن برای اطمینان از فرو ریختن سقف شمع بندی را انجام می دهیم سپس چاه را تخلیه می کنیم اگر خاک اطراف چاه از نوع نرم باشد با دستک زنی و شمع زنی در دیواره چاه از ریختن آن جلوگیری می کنیم و اگر ریزش چاه خاک ناچیز باشد از ریزش آن جلوگیری می کنیم و یا از کول گذاری استفاده می کنیم یک حلقه های بتنی هستند با عرض حداقل 20 سانتی متر درون چاه گذاشته می شود قسمت پشت آنهارا با شفته آهکی یا بتن پر می کنیم و سپس کول بعدی را روی آن قرار می دهند چنانچه لازم باشد کول گذاری در عمق بیشتری انجام شود قطر کول ها کم می شود در صورتی که احتمال نشست کول ها وجود داشته باشد زیر آنها بلوک سیمانی قرار می دهیم و یک کول روی کول ها دیگر قرار می دهیم.

شفته ریزی :

چناچه خاک کف چاه نرم باشد مجبوریم تا رسیدن به خاک مناسب کنیم که با هزینه و اتلاف وقت همراه می باشد . برای جلوگیر از این کار از روش دستک زنی استفاده می کنیم وسپس داخل دستکها را باشفته پر می کنیم و بین شفته را با مصالح مقاوم پر می کنیم اصولی ترین را این است که شفته را لایه لایه بریزیم زیرا شفته ریزی به طور مرحله ای باشد تا لیه ها خشک شود .

ساختن پی روی قوس آجری :

با ملات سیمانی روی چاه را می پوشانیم و سپس توسط آجر و ملات ماسه سیمان روی آن قوس می ریزیم اطراف قوس را با آجر شانه سازی می کنیم و سپس سطح روی قوس را تخت نموده و بتن مگر می ریزیم با آجر قالبی می سازند تا بتوانند در آن آرماتور کرده و پی را بنا نمایند .

پیشگیری از رطوبت بالا رونده به شکل سیستماتیک :

این روش هزینه و وقت کمتری را میخواهد . نحوه اجرا به این شکل است که رجهای پایین دیوار را به طور سرتاسری می تراشند سپس سطح را جارو می نمایند در دیوارهای بار بر طول برش سر تاسری 5/1 متر است گوشه دیوار را با قلم و چکش خالی می کنند و سپس دیوار بریده شده را به وسیله فشار هوا از گرد و غبار پاک می کنند آب را با فشار به این جداره می پاشند و از ورقه های ایزو گام فشرده استفاده نموده و دیوار را عایق کاری می کنند .

پیشگیری از رطوبت بالا رونده :

چنانچه دیوار به علل مختلف دچار رطوبت شود سبب اشکالات ظاهری مانند سفیدک زدن شوره زدن پوسته کردن و ورقه شدن و طبله کردن اندود می شود که به علت خالی شدن پای دیوار و هم از نظر بهداشتی عوارض ناگواری را به وجود می آورد در شرایطی که پی شفته ای داشته باشیم در اثر رطوبت حالت خمیری پیدا می کند که به مرور زمان باعث نشست ساختمان می شود .

راه جلوگیری : 1- حد بین ملات و موزایک را قیر اندود می کنیم .

2- پای دیوار را به اندازه 60-50 سانتی متر به طور سرتا سری به شکل کانال خالی می کنیم و سپس کرسی چینی انجام می دهیم روی کرسی عایق نموده تا جلوی رطوبت گرفته شود رج نهایی را با ملات بسیار نرم و مقاوم به صورت قوته ور انجام می دهیم تا دیوار دچار نشست نگردد . برای بستن زیر دیوار با ملات یا بتن آن قسمت را می بندیم . عرض کانال ها 2/1 متر است . پس از اجرای عایق کاری قسمت خالی شده را با سنگ پر می کنیم و سپس روی آن را با ملات ریخته و موزاییک فرش می کنند بعد ازاجرای کف سازی دیوار را سفید کاری می کنیم .

زهکشی اطراف ساختمان :

چناچه نفوذ آب و رطوبت به حدی باشد که که اجرای کانال موثر واقع نگردد اقدام به زه کشی می کنیم . به این شکل که با رعایت فاصله ای به اندازهی 5/1 متر اطراف ساختمان کانال حفر می کنیم ارتفاع کانال باید پایین تر از سطح تراز زیر پی باشد سپس اگر کف سازی بتنی باشد به صورت شیب دار از دو طرف کانال حفر می کنیم سرعت شیب برای کشش آب باید به نحوی باشد که آب از درون کانالها به درون چاه سرازی گردد سپس چاه ها را طوقه چینی کرده و در پوش می گذاریم . عمل زه کشی توسط سفالها و سنگ های سطح کانال انجام می شود .

تشخیص رطوبت :

1- براثر رطوبت سطح زیر فرشها کپک می زند .

2- در اثر رطوبت در زمستان بوی نم به مشام می رسد .

3- در صورت ازدیاد نفوذ رطوبت کف خیس می گردد که حتی از روی فرش هم احساس می شود .

4- در مواردی شبنم روی دیوار می تواند نشان دهنده رطوبت باشد .

روش پیشگیری :

1- موزاییک فرش ها را باید با رعایت اصول بر می داریم .

2- خاک کف را به اندازه 60-50 سانتی متر بر می داریم .

3- این قسمت را چند روزی در معرض کوران هوا قرار می دهیم تا خشک شود .

عمل بلوکاژ:

چناچه رطوبت به حدی باشد که بتوان با بلوکاژ رطوبت را مهار کرد این عمل را انجام میدهیم سپس سطح را تسطیح نموده و موزاییک می کنیم . چناچه رطوبت به حدی باشد که فضای بین سنگها رطوبت را به بالا هدایت کند به دو روش عمل می کنیم .

1- پس از بلوکاژ سطح روی آن را غلطک می زنیم و سپس به اندازه 4 سانتی متر بتن سبک می کشیم سپس سطح را پودر سیمان می پاشیم و بعد از سیقلی نمودن سطح آن را قیر اندود می کنیم .

2- می توانیم بلوکاژ نکنیم اما از بتن معمولی به ضخامت 10-7 سانتی متر استفاده کنیم و سپس دو لایه قیر اندود انجام دهیم بعد از استفاده ماسه بادی موزاییک فرش را انجام می دهیم اگر به جای بلوکاژ از بتن استفاده کردیم باید سطح زیر را غلطک زده تا خاک متورم شود .

علت نفوذ رطوبت به کف خواب پشت بام :

1- نشست احتمالی باعث باز شدن لایه های زیرین می شمود سپس آب در آنها اثر می کند و باعث به وجود آمدن رطوبت در ناحیه ناودانی می شود .

2- آسفالت پشت بام به علت تماس با هوای آزاد و اثرات جوی فرسوده می شود به همین علت هر چند سال یک بار باید آن را تعمیر کرد .

3- ضربه وارد کردن به سطح پشت بام باعث شکست آسفالت شده و رطوبت به پشت بام نفوذ می کند .

4- اجرای کف خواب گذاری در گوشه و نواحی کناری پشت بام ممکن است به علت عدم عایق کاری مناسب باعث نفوذ رطوبت گردد .

آسفالت :

از ترکیب دانه های ریز ماسه همراه با مقداری قیر مذاب به وجود می آید اگر مقدار قیر زیاد باشد در زمستان در اثر سرما آسفالت می شکند و در تابستان به علت گرمای زیاد به شکل خمیری در می آید و اگر قیر کمتر از حد لازم باشد چسبندگی بین دانه ها به خوبی صورت نمی گیرد و دانه خشک می شود ها قبل از استفاده از آسفالت سطح پشت بام را با جارو تمیز کرده سپس گونی آغشته به قیر را روی سطح پهن می کنیم و آسفالت را روی آن می ریزیم و سپس با استفاده از غلطک آنها را هم سطح می کنیم در زمانی که آسفالت در حال خشک شدن است روی آن پودر سنگ می پاشیم تا سوراخ های ریز سطح را پر کند .

ترمیم ترک های آسفالت :

گاهی اوقات در اثر چکه کردن اب زیر کولر یا موارد دیگر ترک هایی در آسفالت ایجاد می شود و گاهی در اثر حرکت آب روی سطح آسفالت پوسته پوسته شده و آب داخل آن نفوذ می کند برای جلوگیری از نفوذ رطوبت ابتدا سطح ترک را کاملا جارو می کنند سپس قسر را در محل مورد نظر پهن می کنند و آسفالت راروی آن می ریزند به طوری که ترک و درز باز شده نشست کند سپس با تخته ماله روی سطح آن را صاف می کنند اگر سطح روی آسفالت موزاییک شده باشد و بندهای موزاییک خالی شده باشد در اثر رطوبت گچ داخل ساختمان طبله یا پوسته پوسته می شود بنابرین درز موزاییک را پر نموده و یا از قیر برای رفع این مشکل استفاده می کنند برای جلوگیری از گرفتگی کف خواب در سطح پشت بام از یک فلنج چدنی استفاده می شود که باید دقت شود که فلنج داخل ناودانی بنشیند و اجرای قیر گونی تا داخل ناودنی بیاید .

نکته : از پوکه معدنی می توان برای شیب بندی بام استفاده کرد ارتفاع پوکه نباید کمتر از 4 سانتی متر باشد و برای جلوگیری از سوراخ شدن عایق رطوبتی در گوشه ها از ماهیچه بتن استفاده می شود .

نکته : حتما باید عایق رطوبتی به داخل ناودانی هدایت گردد تا خطر نفوذ رطوبت را کم کند .

انواع ترک در ساختمان :

نشست پی : یکی از عوامل ایجاد ترک در ساختمان است نشست پی بر اثر عواملی چون رطوبت فشارهای وارده از طبقات بی مقاومتی خاک ایجاد می شود همچنین نوع مصالح مصرفی و اجرای غیر فنی سبب نشستپی خواهد شد در نهایت می توان گفت بر اثر حرکات زمین اسکلت بنا حرکت می کند و شکستهای مختلفی نظیر ترک های عمیق یا معمولی یا ترک های موین نمایان می شود .

انواع ترک :

1- ترک عمیق : به دلیل نشست مرتب پی ایجاد می شود که جز ترکهای دائمی است و برای ساکنین خانه خطر ناک است .

2- ترک ثابت : بعد از نشست پی تحرک ساختمان کم می شود در نتیجه در اثر قطع رطوبت و فشرده شدن سطح زیر سازیدر نتیجه شکست وافت دیوارها اسکلت بنا متوقف شده و حالت ترک ثابت می شود .

3- ترک موئی : ترکی است که توسط افتهای کوچک در اسکلت بناو به واسطه نیرو ها و در مواردی به علت نوع مصالح اندود به وجود می آید از عواملی که سبب ایجاد چنین ترک های می شوند می توان از رطوبت انقباض و نبساط حاصله در مقابل خشک شدن سطوح مرطوب نام برد .

نکته : ترک ها دو نوع هستند .

1- ترک های خطر ناک : دو قسمت دیوار که توسط ترک های عمیق از یک دیگر جدا شده اند و برای این مشکل با گچ دستی بین این دو قسمت را پر می کنیم بعد از خشک شدن گچ چناچه از دیوار جدا شود نشان می دهد که اسکلت در حال نشست و افت کامل است و جز ترک های خطر ناک است . در صورتی که ترک روی دو دیوار با نوار کاغذی به ابعاد 3x30 به شکل ضرب در با سوزن نصب می کنیم چناچه کاغذ پاره شود شکست و نشست بسیار خطر ناک است . در صورتی که کلاف پنجره در اثر نیرو های فشار تغیر شکل دهد به علت بالا بودن ضریب شکنندگی شیشه پنجرها ترک می خورد و می تواند نشان دهنده شکست خطر ناک باشد . در افتهای مداوم پی و در زمان سکوت صدای تک تک نشان دهنده ترک خطر ناک است که ترک مصالح و آجر کاری است .

2- ترک های غیر خطر ناک .

روش تعمیر ترک ها :

تعمیر ترک های موئی : ترک های ریز را می توان با خالی کردن اطراف آنها با کشته کشی و کشیدن پنبه آغشته به آب روی سطوح آن را پوشاند و آماده نقاشی کرد .

ترک های نیمه عمیق : تر کهای نیمه عمیق بر اثر حرکت پذیری سقف که حاصل انقباض و انبساط که براثر حرارت ورطوبت می باشد به وجود می آید این نوع ترک ها با را نوک ماله خالی می کنیم و سپس بعد از کشیدن گچ و پرداخت آن و پنبه آغشته به آب ترک ها را می گیریم و آماده نقاشی می کنیم .

ترک های عمیق : را با تیشه می تراشیم سپس درز آنها را کاملا خالی می کنیم بعد از جارو کشی داخل ترک و پاشیدن آب قسمت ترک را مرطوب می کنیم و با به کار بردن گچ دستی درون ترک را پر و سطح آن را با گچ آماده صاف می کنیم و بعد با کشته کشی و پنبه آغشته به آب و آماده نقاشی می کنیم .

نکته : چون سطح کشته کشی در بعد بیشتری انجام می دهیم تا خطر کپ کردن به وجود نیاید باید اصول را رعایت کرد تا سطح ترک از اطراف به شکل پخ از گچ کاری و اندود برداشته شود تا عمق ترک در سطح عریض پیوند شود که اصطلاحا به آن پرداخت کردن یا گچ کاری با سطح قبلی می گویند .

ترک در تقاطع دیوارها :

دیوارها بر اثر نداشتن هشت گیر یا پیوند ترک می خورند و در مواقع نشست کاملا از هم جدا می شوند و ترک قابل رویت می باشد . در این حالت ترک بسیار عمیق است به نحوی که نی توان یم دست را در ان حرکت داد . برای حل این مشکل :

1- سطح ترک را با تیشه می تراشیم سپس جارو می کنیم و سطوح آن را مرطوب می کنیم .

2- کناره های ترک را با قلم چند سانتی باز می کنیم تا نشست گچ با عمق بیشتری انجام شود .

3- گچ را به صورت شلاقی روی ترک می پاشیم .

4- پس از پر کردن ترک به شکل سر تاسری اندود گچ و خاک را انجام می دهیم .

5- ترک را شمشه گیری می کنیم .

6- سطح را سفید کاری می کنیم سپس با پنبه آغشته به آب سطح سفید کاری شده را پرداخت می کنیم .

نکته : چناچه در محل تقاطع دیوار ابزار زده شود و ماهیچه بوجود آید ترک مجدد به وجود نمی آید

ترک در نعل درگاه :

علل ایجاد نعل در گاه موارد زیر می باشد :

1- در اثر نشست بتن زیر نعل در گاه به علت اهرم شدن برش افقی بوجود می آید .

2- برش های عمودی به علت وجود پیوند و اثر نیروی فشاری در امتداد تیر نعل درگاه و برش های طولی بوجود می آید .

راه حل : در هر دو حالت جداره ترک را می تراشیم سپس آن را گرد گیری می کنیم محل مورد نظر را مرطوب می کنیم و با گچ پر می کنیم .

پیوند در ترک های عمیق :

چناچه ترک عمیق باشد رج ها را از دو طرف ترک به اندازه یک نیمه خالی می کنیم و با به کار بردن ملات مرغوب و آجر راسته مقاوم سطح ترک را کاملا می گیریم سپس اندود کاری می کنیم به نحوی که ترک محو شود .

نکته : در مواردی که ترک به حدی باشد که از بیرون نور و اشیا قابل رویت باشد این ترک و نشست را که از پی شروع می شود به روش دیگری پر می کنیم.

راه حل : مسیر ترک را درکف سازی دنبال می کنیم و با برداشتن کف سازی به پی می رسیم تعمیر از پی شروع می شود و پس از کرسی چینی جداره ترک را جهت به وجود آوردن پیوند خالی می کنیم . پس از بنایی ترک مورد نظر در عمق دیوار اندود و سفید کاری را انجام می دهیم .

ترک در اطراف ستون های فلزی :

1- سطح اندود رویه دو دیواررا به عرض 100 سانتی متر جمع آوری می نمایم .

2- به فاصله و ارتفاع هر 60 سانتی متر از دو دیوار کناره ستون را در یک رج افقی به اندازه 50 سانتی متر خالی می کنیم .

3- عمل کلیس گذلری را در دورج خالی شده با ستو فلزی از میلگرد حد اقل نمره 16 با جوش مطمئن و کلافی انجام می دهیم .

4- محل خالی را با ملات مرغوب و آجر نیم لایی آب خور به طور اصولی انجام می دهیم تا شکاف گرفته شود .

5- پس از جارو زدن سطح تراشیده شده و آب پاشیدن به آن میخ سر کج را به فاصله هر 25 سانتی متر طوری می کوبیم که 5/1 سانتی متر با سطح ستون فاصله داشته باشد .

6- توری گالوانیزه به عرض 80 سانتی متر توسط سیم آرماتور بندی با قلاب مطمئن و محکم به میخ های سر کج می بندیم .

7- اندود آستر را طوری انجام می دهیم که توری در وسط ملات قرار گیرد و اندود را مسلح سازد .

8- پس از آستر عمل سفید کاری و لکه گیری سپس رنگ روغن را انجام می دهیم .

پیشگیری از کمانش دیوار و ستون اجری :

در حالتی که به پیوند نما و پشت کار توجه نشده باشد سطح نمای آجری و پشت کار رج های تلفیق شده ی خشت آجر یا اسکلت یک برش طولی پدید می آید و در ستون های طویل و مرتفع یا دیوار نماهای بیرونی که ارتفاع بلندی دارند در اثر نیروی فشاری کمانش عمودی که به آن اصطلاحا قوز می گویند پدیدار می شود در حالت استاندارد دیوار آجری تا 50 سانتی متر کمانش قابل قبول است چناچه مقدار کمانش عمودی بیش از این مقدار باشد خطر زیادی در مقابل نیروی فشاری دارد تا جایی که خطر ریزش و تخریب این ستون یا دیوار برای حل این جریان به چند روش عمل می کنیم .

روش اول : چناچه زیبایی نما چندان مهم نباشد می توانیم دو یا سه قسمت از نما را که در سمت مقابل نیز دیوار و ستون دارند به صورت عرضی سوراخ کنیم و سپس تخته های نراورس قطور و طویل در امتدادسوراخ های دیوارهای آجری نیز سوراخ می شود سپس از میلگرد نمره 20 که دو سر آن رزوه شده است جهت مهار کردن استفاده می کنیم بر اساس شکل کار تخته ها را به صورت افقی یا قائم کار می گذاریم و میلگرد را از درون تخته دیوار عبور می دهیم به طوری که از دیوار و تخته مقابل بگذرد و سپس آن را به وسیله واشرهای تخت با مهره مهار می کنیم .

روش دوم : چناچه نخواهیم این عمل در نما دیده شود پس از شمع بندی زیر سقف تنگ بستن در نما و نگهداری مکان های لازم محل نشست تیر آهن یا تراورس را در عمق دیوار در ابعاد لازم بر می داریم مسیر دیوار را با قلم یا دیلم می کنیم سپس تیر مورد نظر را سوراخ کرده و در دیوار با ملات گچ نگهداری می کنیم با کابل قطوری که یک سر آن با خمش ، قلاب شده با شد از سوراخ دیوار و تیر عبور می دهیم و مهار می کنیم و سطح نمای خالی شده را جهت نشست تیر عمودی یا افقی با آجرهای همرنگ بنایی و سپس بند کشی می کنیم .

نگهداری سنگ نما :

سنگ نما را به شکل مختلف می توان مهار نمود .

1- اگر نبشی به تیر آهن جوش داده شده باشد برای هر قطعه سنگ دو قطعه تسمه به طول 50 سانتی متر و ارتفاع 12 سانتی متر و ضخامت 5 میلی متر به نبشی یا تسمه جوش می دهیم سپس در مقطع سنگ به اندازه 80 میلی متر شیار می زنیم تا زائد فلز جوش شده به نبشی یا تسمه در آن نشست کند اگر مهار و یا اتصال سنگ به درستی انجام شود خطر رانش و پس زدن ان به کلی از بین می رود .

2- تکه های سنگ با چسب مخصوص به پشت سنگ می چسبانیم ملات درشکستگی لقمه سنگ و بند آجرها نفوذ می کند و باعث پیوند می شود که به آن اسکوپ سنگ گفته می شود .

3- پشت سنگ را به شکل دو زاویه از دوجهت سوراخ می کنیم و از داخل آن مفتول عبور می دهیم و میخ در سفت کاری متصل می کنیم اگر با اسکوپ کردن بین سنگ و سفت کاری پیوند به وجود نیاید با ضربه زدن بر سطح سنگ کاری از روی صدای آن می توان تشخیص داد .

علت شکست در سقف های تیرچه بلوک چیست ؟

در سقف های تیر چه بلوک و تیرچه های بتنی نیرو های فشاری و کششی وارد می شوند که نوع آرماتور گذاری ساختمان خرپا به خصوص مقطع میلگردها و همچنین نوع بتن در پایداری آن اثر دارد . یکی از اصول پایداری تیرچه ها طول دهانه آنها است که نوع آرماتور گذاری آنها نسبت به فاصله دهانه تعیین می شود . خطر کمانش و شکست ها احتمالی در این نوع سقف بسیار نادر است و امکان نشست در گوشه های گیردار سفال همیشه وجود دارد .

سطوح کرمو در اسکلت بتنی :

1- کرمو های سطحی : سطح بتن دارای خلل و فرج ناچیزی است که با بتن می توان آن را ترمیم کرد .

2- کرمو های عمیق : در اثر عواملی چون ویبراسیون ودانه بندی نا مناسب و آب زیاد در بتن به وجود می آید .

آسیب خوردگی بتن :

1- آب دریا بر سطوح قطعات اثر می کند پس از تبخیر آب نمکها در حفره ها ریز و درشت اثر می گذارد این نمکها در اثر گرما و حرارت روز و اختلاف دما در محیط سبب تنشهای می شود که باعث ترک بتن می گردد نمکها باعث نفوذ کولر یدها و سولفاتها به اخل قطعات بتنی می گردد .

2- علت دیگرترک های عمیق در بتن وجود اکسیژن در کولریدها و همچنین آب اطراف میلگردها می باشد و پس از نفوذ در فولاد باعث زنگ آن می شود و زنگ 10 برابر قطر میلگرد را پر می کند و سبب ترک در مسیر میلگرد می شود این امر ناپایداری ستون و اسکلت بتنی را در بر خواهد داشت .

روش پیشگیری :

1- میلگرد بتن را از نوع آجدار انتخاب کرده که اگر سطوح آن گالوانیزه باشد مطمئن تر است .

2- پوشش بتن را 5-4 برابر قطرمیلگرد انتخاب کنیم .

3- از سیمان ضد سولفاته استفاده کنیم .

4- عمل ویبراسین بتن را کاملا متراکم و فشرده و بدون خلل فرج و نفوذ پذیری اجرا کنیم .

5- عمل بتن ریزی به صورت پی در پی صورت گیرد .

6- چناچه از نشست ذرات آب به شکلی مانند نما سازی با آجر لا آبی یا پوشش های سرامیکی و روکش کردن قسمت های داخلی و زیر پوتر و کنسول پیش آمده با ورق های فایبر گلاس به طور اصلی با پیچ کردن جلوگیری کنیم تا حد زیادی می توانیم ساختمان نما را در برابر خوردگی جلوگیری کنیم .

تمیز کردن نمای ساختمان :

بناهایی که نمای آجری دارند مشکلاتی از قبیل موارد زیر را دارند :

1- شوره در اثر بارندگیکه به علت بخار آب و ماندن نمک های موجود در آن .

2- وجود کپک که به علت نمک های موجود در آجر نمایان می گردد .

تمیز کردن :

اگر به صورت ناچیز باشد شوره ی روی نما را جارو می زنیم چناچه شوره زیاد باشد چند بار با آب و جارو ان را می شویم در صورتی که شوره زیاد باشد و با جارو حل نشود با اسید رقیق و برس سیمی شوره را پاک می کنیم .

در مورد نماهای سنگی و آجری چناچه نما به دلیل وجود دوده کثیف شده باشد :

1- چناچه دوده چرب نباشد با جارو آن را تمیز می کنیم .

2- اگر دوده چرب باشد به نسبت چربی آن از اسیدهای رقیق یا غلیظ استفاده می کنیم و پس از مصرف اسید ، فورا نما را باآب می شویم یکی دیگر از چیزهای گه باعث کثیف شدن نما می شود زنگ فلزاتی مثل آهن و مس می باشد .

رشد خزئه ها بر روی نما :

باعث لغی آجر وسنگ می شود . پاشیدگی قیر یا آسفالت بر روی نما ، رنگ های روغنی مانند نقاشی و شعارنویسی ، نما های رنگ آمیزی شده براثر مرور زمان لکه ، لکه یابی زنگ می شود .

نکات ایمنی درمورد کارگران :

درهنگام پاک کردن نما با مواد شیمیایی باید از وسایل کامل و ایمنی استفاده می شود .

1- کفش کار 2- روپوش بلند 3- کلاه ایمنی 4- دستکش و عینک 5- در مواردی از ماکس

اثرات قیر و قطران :

ابتدا می تراشند سپس اثرات باقی مانده را با حلالی مانند جوهرهای معدنی یا تریکلواتیلن آن را پاک نموده و با برس سیمی روی سطح را تمیز می کنیم .

نماهایی که با دوده کثیف شده مانند دود بخاری را با آب گرم در مواردی با استفاده از کف صابون چناچه دوده بسیار چرب باشد از تریکلو اتیلن استفاده می کنیم این عمل را در هوای آزاد انجام می دهیم تا خطر تنفس ایجاد نشود .

نکته : اگر برای تمیز کردن نما از ماسه پاچی استفاده نمایم ماسه به کار رفته باید از نوع قیر سیلیسی باشد تا برای کارگران زیان آور نباشد .

علت آسیب پذیری آجر کاری :

1- جابه جایی زمین :

1- شامل نشست های خفیف که به علت فشارهای ناشی از طبقات و اسکلت ساختمان که بر سطح زیر دیوار وارد می شود و ملات ها را می شکنند باعث ترک در آجر کاری می گردد .

2- سطح آب های زیر زمینی پس از جابه جایی آب در طبقات پایین تر و خشک شدن زیر پی ها انبساط و انقباض به همین علت باعث ایجاد ترک در عایق کاری می گردد .

3- زه کشی در صورتی که لوله ها و کانال زه کشی دچار گرفتگی شود سبب تورم لوله ها و سپس نشست خاک پس از رطوبت می شود که باعث ترک در سطوح آجر کاری می شود .

2- انقباض حاصل از خشک شدن :

که براثر کشش بر ملات ایجاد می گردد به این معنی که ملات های سیمانی یا ساروج بر اثر کشش ترک بر می دارند ترکیب بتن در حالت فشار مقاوم است اما در برابر کشش مقاومتی ندارد به همین دلیل ملات ها نیز در مقابل کشش خورد می شوند و باعث شکست آجر کاری می گردند همچنین استفاده از آجرهای سیمانی و آهکی در بین کلاف بندی اسکلت بتنی یا فلزی با ملات معمولی به علت خود گیری کامل و خشک شدن عضو های بین کلاف و دیوار ترک حاصل می شود .

3- آتش سوزی :

در اثر آتش سوزی آجر هایی که با خاک رس درست شده اند و آجرهای سیمانی و آهکی آب خود را ازدست می دهند آجرهای رسی دچار ترک شده و آجرهای سیمانی و آهکی پوک می گردند در صورت آب پاشی روی این آجرها در سطوح آجر کاری ترک ایجاد می گردد .

4- تغییر شکل در بام ها :

سقف های مسطح بدن پیوند به اسکلت ساختمان در مقابل زلزله به صورت لولا عمل می کند و باعث جا به جایی رج های انتهایی دیوار می گردد همچنین در مورد سقف های شیب دار که پیوند درستی ندارد در اثر حرکات زمین باعث جابه جایی رج های نهایی ساختمان می گردد .

5- حمله سولفاتها :

چناچه در آجر ترکیبات سولفاته وجود داشته باشد پس از استفاده از ملات سیمانی ملات آسیب دیده و آجر کاری به مرور صدمه می بیند چناچه به اشتباه گرد گچ با سیمان مخلوط شده و به عنوان ملات استفاده گردد سیمان غیر عامل محسوب شده و در اثر فشار بار وارده ترک می خورد همچنین سولفات ها باعث طبله شدن و پوک شدن اندود می گردد .

6- انبساط بر اثر رطوبت :

ملات های رسی و آهکی در اثر رطوبت متورم شده و پس از خشک شدن رطوبت سبب آسیب دیدگی لغ شدن آجر و شکستگی آن می شود .

7- زنگ زدگی :

اگر فاصله دیوار آجری با فلزعایق نشده در محل تماس از 25 میلی متر کمتر باشد و جود آب ورطوبت سبب زنگ زدن آهن شده و نما را کثیف می کند همچنین ترکیب آن بر آجر کاری و ملات سبب فعل انفعالات شیمیایی شده و باعث ترک می شود .

8- مصالح نامناسب :

سنگ های خورده آهکی در آجر باعث آلوک می شود با مکش آب از ملات سبب ترک در آجر وملات می شود .

9- یخ زدگی :

رطوبت دائم باعث فرسوده شدن ملات و از دست دادن ماهیت آجر می گردد . در نقاط سرد سیر رطوبت باعث یخ زدگی سطح آجر کاری شده و سپس ورقه های عمیق از آجر جدا می شوند و باعث تخریب دیوار می گردند .

10- اثر نمک ها بر سطح آجر کاری :

نمک ها بر سطح آجر کاری موجب سفیدک می شوند اگر مقدار نمک زیاد باشد خطر سولفاته شدن سطح در بندها به وجود می آید که در نتیجه باعث پوسته پوسته ویا ورقه شدن آجرکاری می شود .

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد