فتح الله شفیعی

فتح الله شفیعی

مهندسین عمران روستای بردکوه
فتح الله شفیعی

فتح الله شفیعی

مهندسین عمران روستای بردکوه

سوله

طراحی سوله آشنا کنیم.

سوله چیست؟

معمولا جهت ساخت سالنهای صنعتی از مقاطع با مقطع متغیر استفاده می شود که ابعاد و وزن این مقاطع با توجه به کاربری هر واحد صنعتی تغییر می نماید. که مهترین عوامل تعیین کننده در وزن سالنهای صنعتی عبارتند از : منطقه مورد نظر حهت ساخت سوله از جهت میزان سرعت وزش باد و همچنین میزان حداکثر بارش برف، دهانه سالن ، ارتفاع ستونها و در صورت نیاز جرثقیل سقفی .پرکاربرد ترین ساختمان فولادی پیش ساخته در سراسر جهان سوله است و در بیش از 90 درصد صنایع ، انبارها ، ورزشگاه ها ، سالن های تولید دام و طیور و ... بکار می رود و بنا به ابعاد دهانه ، ارتفاع و طول و تحمل بار برف و باد منطقه اشکال گوناگونی در موقع طراحی پیدا می کند . مهمترین بحث برای اقتصادی ساختن هر سفارش ، دانستن میزان واقعی ابعاد مذکور و پیش بینی موارد مورد نیاز است . بدیهی است بهترین محاسبات هم بدون رعایت کیفیت جوشکاری ، استفاده از پیچ و مهره های و سایر اتصالات استاندارد ، زنگ زدایی و رنگ آمیزی علمی یا کارگذاری صحیح اجزا ، فاقد کارآیی و استحکام لازم خواهند بود. لازم به توضیح است که کلیه قطعات ساخت این شرکت با استفاده از تجربه ای چندین ساله و نظارتی ثابت ، جوش اتوماتیک زیر پودری و استفاده از ماتریال کاملاً استاندارد که در هر زمان می تواند به رویت کارفرما برسد تولید شده و تا کنون به تائید ده ها شرکت مشاور و دستگاه نظارت رسیده است . در تصاویر زیر متداول ترین اشکال سوله درج شده که تقزیباً تمامی فضاهای مورد نیاز در پروژه های گوناگون را پوشش می دهد .

 

طراحی اسکلت فلزی بر اساس استاندارد 519 سازمان برنامه می باشد. لذا ابعاد، دهنه، ارتفاع ، طول، بار برف، سرعت وزش باد، شیب سقف ، نوع پوشش سقف و فاصله بین قابها از عوامل تعیین کننده محاسبه می باشند. همین طور بار زنده و مرده جرثقیل و از طرفی مواد اولیه موجود یا قابل دسترس باعث برخی تغییرات در ابعاد می شود.

طراحی سوله

نقشه های اجرائی و نقشه های جزئیات و اجزا محصول در مورد اسکلت می بایستی در مورد هر قرار داد بطور جداگانه تهیه گردد و دستور ساخت صادر شود. بازرسی فنی و کنترل مرغوبیت نیز به عهده نمایندگان طراحی است.طراحی می تواند توسط افراد شرکت با کمک نرم افزار Safe، Etabsو Sap2000 صورت پذیرد و یا در برخی موارد توسط افراد متخصص و یا شرکت های مشاوره انجام گیرد. نقشه های اجرائی فونداسیون ها نیز توسط طراحان شرکت تهیه و برای اجرای آن به خریدار تحویل می گردد. - طبق استاندارد سازمان برنامه برای شیب تا 20 در صد در ایران میزان بار برف به چهار بخش تقسیم می شود: 25، 90، 150 و 200 کیلوگرم بر متر مربع. اکثریت سفارشات برای بار برف 150 کیلوگرم بر متر مربع فرض شده است. بر اساس استاندارد سازمان برنامه فشار باد در مناطق مختلف ایران تا حدود 92 کیلوگرم بر متر مربع نمایش داده شده است.

انواع سوله

سوله سوله دارای انواع گوناگون می باشد:

سوله سوله تک دهانه به صورت ۸سوله سوله دو یا چند دهنه با ستون مشترک به صورت ۸۸ یا ۸۸۸ یا ۸۸۸۸سوله سوله دو دهانه به صورت ۸سولهسوله مدورسوله سوله چند ضلعی

مشخصات ظاهری سوله

شکل قاب فلزی می تواند بصورت یک قاب ساده باشد یا مرکب و یا با یک ستون وسط یا ستون وسط ترکیبی و یا با یک شیب (یک طرفه) که می توان برای روشنایی در سقف نورگیر نصب کرد. یک طرف و دو طرف سایبان می تواند در اطراف سالن نصب گردد. همچنین در سالن های تولیدی نصب جرثقیل سقفی بسیار متداول است.

ابعاد ظاهری سوله

سالن های سوله می تواند تا دهنه حدود 60 متر تولید شود و معمولا دهنه های سالنهای مورد نیاز از 10 متر تا 25 متر با یک قاب ساده می باشد و متوسط دهنه در صنایع 20 متر وارتفاع معمول 6 متر می باشد.

مشخصات اجزا سوله

سولهاجزا اصلی یک قاب فلزی پیش ساخته عمدتاً عبارتند از

سولهستون (column)
سولهرفتر
سولهوالپست ( (wall post)
سولهپرلین یا (z (purlin)
سولهتیر کرین crane Beem)
سولهمیل مهار یا سگراد( agrode ) سولهبولت (Bolt)
سولهبادبندها : سقفی و دورتادور (Brace)
سولهکف ستون (Base plate)
سولهقوطی( Box)
سولهتیر (Beem)
سولهآبچکان
سولهتکیه گاه جرثقیل یا براکت

مراحل اجرای پروژه سوله سازی

 مراحل کلی پروژه سوله سازی پس از قبول سفارش ساخت عبارتند از :

سولهطراحی سوله
سولهساخت سوله
سولهنصب سوله

ساخت سوله

ساخت و مونتاژ تمام قطعات اسکلت فلزی در داخل کارخانه انجام می شود. ساخت شامل :برشکاری ، مونتاژ اولیه ، جوش اولیه ، مونتاژ نهایی ، جوش نهایی ، تمیزکاری و رنگ

نصب سوله


نصب اسکلت فلزی در محل مورد نظر صورت می گیرد. علاوه بر قطعات اصلی ساخته شده برخی قطعات دیگر مثل پیچ و مهره می بایستی به محل حمل شده، سپس به کمک جرثقیل و تیر و ابزار لازم عمل نصب و تنظیم نهایی صورت پذیرد.سوله به دلیل کاربرد عمدتا صنعتی از نظر طراحی با سایر سازه ها متفاوت است خصوصا آنکه قاب ها در این نوع سازه ها کاملا متفاوت بوده و دارای شیب می باشند و دهانه­ ها نیز نسبت به سایر سازه ها بزرگتر است. به دلیل بزرگ بودن ابعاد تیرها و ستون ها، جهت اجرای این سازه نمی توان از پروفیل­های موجود در بازار استفاده نمود و باید اقدام به ساخت آنها کرد که اصطلاحا به آن تیر ورق می­ گویند .

مواد اولیه مورد نیاز ساخت سوله

سولهورق فولاد ST37 با ضخامت های 6، 8، 10، 12، 15، 20 ، 25 و 30 میلیمتر.
سولهانواع مقاطع مختلف فولاد به شکل پروفیل مثل زد، نبشی، میله گرد، قوطی ، ناودونی و تیر آهن
سولهانواع الکترود و سیم جوش
سولهرنگ، ضد زنگ، حلال
سولهانواع پیچ و مهره
سولهبولت

روش برآورد مواد اولیه ساخت سوله

 برآورد وزن الکترود سوله

در اسکلت فلزی مصرف الکترود بین 8/1 تا 5/2 در صد وزن ورق به کار رفته است و میزان 2 % به عنوان نرم به کار می رود.

محاسبه رنگ سوله

مساحت ورق مورد مصرف برای سالن های مورد نظر به شرح زیر است. در ان محاسبات سطح زد، ، نبش، پروفیل و میل گرد ها برآورد نشده بلکه فقط سطح ورق ها برآورد گردیده است. به ازای هر متر مربع به احتساب ضایعات 3/0 لیتر بر متر مربع رنگ ضد زنگ مصرف می شود و تقریبا همان میزان حلال – البته حلال برای شستشوی دست و وسائل نقاشی نیز به کار می رود.

برآورد وزن و قیمت سوله های هر پروژه به آیتم های زیر بستگی دارد

سوله عرض یا دهانه سالن
سوله ارتفاع سالن ( از کنار و در تاج )
سولهطول سالن
سوله بار برف منطقه
سولهسایر بارها مانند جرثقیل ، طبقات داخل سالن ، سقف کاذب
سوله مشترک بودن پایه با سوله های جانبی

سوله های صنعتی

از قابهای صنعتی به صورت یک و یا چند دهانه و عموما یک طبقه با سقف های شیبدار برای پوشش دهانه های بزرگ در کارخانه های صنعتی، کشاورزی،انبارها ، تعمیر گاهها و…. استفاده می شود.در سالهای نه چندان دور برای پوشش دهانه های بزرگ در ساختمان های مورد اشاره از سازه هایی به صورت خرپا استفاده می شد . لیکن امروزه استفاده از قابها با مقطع متغیر و اتصالات ممان گیر در ساخت سازه های صنعتی بسیار متداول است.استفاده از اعضا با مقطع متغیر در قابهای صنعتی شیب دار این امکان را فراهم می کند که در محل هایی که دارای لنگر خمشی زیادتری هستند ممان اینرسی بیشتر و در نتیجه اساس مقطع بزرگتری وجود داشته باشد سطح مقطع قابهای صنعتی عموما به شکل I هستند که در آنها ابعاد بال در طول یک عضو ثابت ولی ارتفاع جان بسته به اندتزه لنگر خمشی عضو متغیر در نظر گرفته می شود.به قابهای صنعتی با مقطع متغیر “سوله ” نیز گفته می شود که در کشور ما کارخانجات متعدد وجود دارند که قابهای صنعتی به شکل سوله را برای دهانه های گوناگون محاسبه ،طراحی واجرا می کنند .با توجه به پیشرفت فن جوشکاری بیشتر اتصالات در کارخانجات سوله سازی به صورت جوش اجرا می شود و عمدتا مونتاژ و اجرای سوله در محل مورد استفاده توسط اتصالات پیچی در نظر گرفته می شود. بطور کلی سوله به سقف شیبداری گفته می شود که از جزئیات ذیل تشکیل گردیده است:

سوله قاب شیبدار سوله

سوله سیستم قاب فولادی در تحمل بارهای مختلف زنده ، برف، بار، زلزله و بارهای جرثقیل در ساختمانهای صنعتی نقش اصلی را ایفا می کند. سیستم قاب فولادی معمولا” از اعضایی با مقطع متغیر و دارای اتصالات صلب تشکیل می شوند. این اعضا به صورت توام تحت تاثیر نیروی محوری ، نیروی برشی و لنگر خمشی قرار دارند.

سوله بادبند قایم سوله

سوله بادبند سقفی سوله

سوله عناصر فشاری طولی سقف سوله

سوله لاپه ها سوله

سوله بارهای وارد بر سقف ساختمان های صنعتی توسط لاپه ها تحمل و به قاب های اصلی شیب دار منتقل می گردد. لا په ها به صورت تیرهایی با دهانه های ساده یا طولی معادل فاصله قابها در طول سالن و یا به صورت تیرهای پیوسته طراحی و اجرا می شوند. مقطع لاپه ها به صورت I شکل می باشند. توصیه می شود حداکثر تغییر مکان مجاز لاپه ها در اثر مجموع بارهای مرده و سر بار برف از ۱/۲۰۰ طول دهانه کمتر باشد.

سوله پوشش سقف سوله

سوله Z پلاک سوله

سوله سینه بند سوله

سوله برای جلوگیری از کمانش جانبی و پیچشی تیرهای قاب اصلی بایستی به نحو مناسبی بال فشاری آنها در فواصل لازم و در امتداد جانبی بر صفحه قاب نگهداری می شوند.

9) میله مهار سوله

میل مهارهای عرض لاپه ها را در فواصل معینی به یکدیگر متصل می کنند میل مهارها که عمود بر امتداد لاپه ها در سقف قاب شیبدار اجرا می شوند سه وظیفه مهم را ایفا می کنند : سوله نیروی رانشی در امتداد سطح شیب دار را تحمل می کنند. سوله لاپه ها به عنوان مهار جانبی از کمانش جانبی پیچشی بال فشار جلوگیری می کند. سوله دهانه خمشی حول محور ضعیف نیمرخ لاپه را کاهش می دهد.

سوله به دلیل کاربرد عمدتا صنعتی از نظر طراحی با سایر سازه ها متفاوت است خصوصا آنکه قاب ها در این نوع سازه ها کاملا متفاوت بوده و دارای شیب می باشند و دهانه ها نیز نسبت به سایر سازه ها بزرگتر است. به دلیل بزرگ بودن ابعاد تیرها و ستون ها، جهت اجرای این سازه نمی توان از پروفیل های موجود در بازار استفاده نمود و باید اقدام به ساخت آنها کرد که اصطلاحا به آن تیر ورق می گویند .

 طراحی سوله صنعتی


امر طراحی سوله کاریست تخصصی و بسیار دقیق، فاکتورهای مهمی در طراحی دخیل هستند که بی توجهی به آنها می تواند هم هزینه ی گزافی را به سازنده تحمیل کند که صرفه ی اقتصادی را زیر سوال می برد و هم ممکن است نتیجه ی معکوس داده و استحکام و پایداری سازه را تضعیف نماید. برای طراحی یک سوله اطلاعات زیر مطلوب است :

سوله بار برف و نیروی باد روی سوله

سوله ارتفاع جانبی سوله

سوله شیب مورد نظر سقف و طبیعتاً محاسبه ی ارتفاع تاج سوله

سوله طول دهانه ی عرضی سوله

سوله طول دهانه های طولی و تعداد قاب های طولی در نظر گرفته شده سوله

سوله آیا جرثقیل در طراحی سوله در نظر گرفته شود یا خیر ؟

سوله پوشش مورد نظر سقف .

سولهبا دانستن اطلاعت فوق و ابعاد در نظر گرفته شده جهت سوله اقدام به طراحی آن می نماییم که در نهایت تبدیل به نقشه ای اجرایی و اجرای سازه خواهد شد اما اجرای سازه ی سوله در ظاهر آسان اما در باطن مشکل است و تیم های مهندسی خاصی هستند که نسبت به اجرای سوله اقدام می کنند. مونتاژ و رگلاژ و تنظیم قاب های سوله کاریست بسیار حساس، هممواره در نظر داشته باشید که مهاربندهای جانبی سوله به سرعت و همزمان اجرا گردند زیرا یکی از نقاط ضعف سازه ی سوله ضعف پایداری آن در برابر نیروهای جانبی ست که البته این امر توسط مهاربندهای جانبی کاملا مهار می گردد اما زمان اجرای آن از اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار است.

مرحله برش وسوراخکاری سوله

قبل از ساخت اجزای مختلف سوله ، با استفاده از نقشه های سفارش ساخت(SHOP DRAWING) ورق در محل کار گاه بوسیله گیوتین ( قیچی آهن بر ) برش خورده و بعد مونتاژ شده و جوشکاری می شود سوراخکاری های لازم نیز در همین مرحله انجام می شود .

SHOP DRAWING به نقشه هایی گفته می شود که جزییات دقیق یک ستون یا رفتر شامل ضخامت، تعداد ، طول ،عرض و سایر مشخصات لازم جهت ساخت قطعه را داراست واز روی نقشه های اصلی و اولیه تهیه می شود و در مرحله تهیه نقشه های فوق باید توجه و دقت بسیاری صورت گیرد چرا که هرگونه اشتباهی در این مرحله باعث خسارت هنگفتی خواهد شد .

تایید و رنگ سوله صنعتی

قبل از رنگ آمیزی، قطعات توسط مهندسین بازبینی و تائید می شود و در صورت نیاز برای سند بلاست فرستاده می شود و بعد از تمیزکاری برای رنگ آمیزی آماده می شوند. در این مرحله دو یا سه لایه رنگ بر روی ستونها و شاهتیرها و سایر اجزای فلزی زده می شود که تعداد لایه ها و نوع رنگ در مشخصات فنی ونقشه ها موجود می باشد .

سوله رنگ آمیزی با قلمو مجاز نیست و حتماً بایستی با پیسوله رنگ آمیزی صورت بگیرد .

سولهسند بلاست به عملیاتی گفته می شود که طی آن ماسه سیلیسی با فشار بر روی قطعه پاشیده می شود تا علاوه بر پاک کردن زنگ زدگی ، سطح را برای رنگ زدن آماده کند . معمولاً تمامی قطعات فلزی قبل از رنگ سند بلاست می شوند . نکته مهم در عملیات سند بلاست این است که باید از زیاده روی در این امر خودداری کرد چرا که این کار باعث فرسایش و نازک شدن لایه های فلزی می شود .

حمل و نصب سوله

سولهبعد از رنگ ، مرحله حمل و نصب می باشدکه قطعات ساخته شده از محل ساخت (کارگاه) به محل نصب ( زمین خریدار ) انتقال داده می شود و اکیپ نصاب برای نصب سوله به محل اعزام می شوند . نصب به وسیله جرثقیلهای سنگین انجام می شود .در این مرحله باید دقت نمود که حتما قاب به صورت کامل نصب شود ، چرا که به علت بلندی ستونها در صورت عدم نصب رفترها و نصب ستون به صورت تکی و رها کردن آن امکان واژگونی ستون وجود دارد .

بارهای محاسباتی سوله

سولهبارهای وارد بر یک ساختمان صنعتی شامل موارد زیر هستند که بایستی با توجه به توصیه آئین نامه های معتبر محاسبه و به صورت مناسب بر قاب صنعتی اعمال گردند

بار مرده سوله

سولهشامل وزن قطعات مختلف قاب ، پوشش سقف ، پشم شیشه و توری مرغی می باشد.

بار برف سوله

سولهبا توجه به موقعیت جغرافیائی و محل قاب صنعتی از نظر مقدار ریزش برف ، وزش باد و شیب سقف قاب صنعتی بارهای حاصل از برف بر قاب تعیین و به آن اعمال می گردند.

بار باد سوله

سولهبار ناشی از وزش باد به صورت جانبی و افقی در امتداد محورهای اصلی ساختمان صنعتی اعمال می شود.

بار زلزله سوله

سولهبار زلزله نیز بایستی بر اساس روابط پیشهادی آئین نامه های بارگذاری تعیین و به گونه ای مناسب و به صورت افقی بر قاب صنعتی اعمال شوند. نیروی زلزله تابعی از وزن سازه ، ضریب بار قاب سازه و … می باشد.

بار جرثقیل سوله

سولهدر بعضی از ساختمان های صنعتی ، جرثقیلهائی برای جابجایی اشیا سنگین در جهات طولی و عرضی سالن تعبیه می شود. پل اصلی و ریل های جرثقیل بایستی برای بحرانی ترین نوع بارگذاری طراحی شوند.

آئین نامه های طراحی سوله

سولهجهت بار گذاری نیرو های باد آئین نامه ۵۱۹ ایران سولهجهت بار گذاری نیروی زلزله آئین نا مه ۲۸۰۰ ایران سولهجهت طراحی سازه های فولادی آئین نامه AISC آمریکا سولهجهت طراحی مقاطع بتنی آئین نامه بتن ایران ( آبا) سولهجهت جوش های سازه فولادی آئین نامه AWS آمریکا

مصالح مصرفی سوله ( منابع )

سولهورق های مورد استفاده عموماً ورق تیپ ST 37 با ضخامت ۵ میلیمتر تا ۳۰ میلیمتر و در برخی موارد از ورق های ST52 نیز استفاده می شود .

جوش های مصرفی سوله

سولهجوش های مصرفی نیز با توجه به آئین نامه AWS از ۴ میلیمتر الی ۲۰میلیمتر متغییر می باشد که نحوه اجرای جوش های نفوذی در حالت گوشه ای و سپری و شیاری نیز تابع آئین نامه AWS آمریکا انجام می گردد .

الکترود ها سوله

سولهجهت مصارف عمومی از الکترود های ۶۰۱۳ E و جوش های نفوذی از الکترود های ۷۰۱۸ E استتفاده می گردد .جوشکاری قطعات تحت بار های دینامیکی ( مانند براکت جرثقیل و تیر حمال جرتقیل ) از الکترود هایE7018 استفاده می شود .

پیچ های مصرفی در ساخت سوله

سولهعمده مصرف پیچها در اتصالات سازه های صنعتی ( سوله )از نوع ۳۲۵ A یا معادل آن ۸,۸ می باشد .

برش ورق ها در ساخت سوله

سوله جهت برش ورق ها تا ضخامت ۲۰ میلیمتر از گیو تین استفاده می شود . سوله جهت برش ورق ها با ضخامت بالاتر از ۲۰ میلیمتر از دستگاه برش اتو ماتیک( برش ریلی یا برش برقی) استفاده می شود.

نکات مهم در ساخت سوله

سوله فونداسیون سوله ها از نوع پی تکی (منفرد) بوده که توسط شناژ به یکدیگر متصل میشوند .

سوله جهت جلوگیری از پوسیدگی ستون در برخی از موارد از ستونک بتنی بر روی شالوده استفاده میشود .

سوله در معرض مستقیم قرارگرفتن سازه در برابر عوامل جوی و خطر پوسیدگی اجرای ضد زنگ را در این سازه ها الزامی میکند.

سوله پوشش سقف عموماً از ورق کرکره ای گالوانیزه با آستری از پشم شیشه میباشد .

سوله اتصالات صفحه ستون عموماً مفصلی است .

پـوشش سقـف و بـدنـه سـولـه با ساندویچ پانل و سایر مصالح

سولهپوشش سوله از مراحل اصلی کار محسوب می شود که به دو بخش پوشش سقف سوله و پوشش بدنه سوله تقسیم می شود . پوشش بدنه نیز به دو بخش پوشش داخلی بدنه و پوشش خارجی بدنه تقسیم و هر کدام قابلیت بررسی پوشش های مختلفی را دارد .
در پوشش سقف و بدنه سوله عواملی همچون:
سوله سرعت نصب ( صرفه جویی در برنامه زمان بندی ، هزینه دستمزد کارگران ، هزینه بالاسری مصالح ، هزینه دوریز مصالح ) سوله قیمت تمام شده ( کاهش هزینه تمام شده که باعث کاهش هزینه کل پروژه می گردد ) سوله عایق بندی دمایی ( سبب بازگشت سرمایه به دلیل صرفه جویی و جلوگیری از اتلاف انرژی می گردد ) سوله عایق بندی صوتی ( بدلیل تولید اصوات ناخواسته در خطوط تولید و سایر فعالیت های صنعتی و تاثیرات نامطلوب بهداشتی و زیست محیطی بر محیط بیرونی سوله و الزامات کسب گواهینامه های استاندارد زیست محیطی بین المللی جهت صادرات محصولات ) سوله نوع کاربری سوله و ضروریات قانونی برای استفاده از نوعی پوشش خاص (صنایع غذایی ، صنایع پلاستیک ، انبار ، صنایع سنگین ، سردخانه و سایر کاربری ها ) سوله تعمیرات آسان ( درصورت آسیب دیدگی بخش از پوشش بنا به هر دلیلی ترمیم آن سریع ، ارزان و بدون وارد کردن آسیب به بخش های کناری باشد ) سوله زیبایی نمای بیرونی و درونی ( پوشش حتی المقدور بنا به نوع کاربری سوله دارای قابلیت دکوراتیو بوده تا محیط کاری چشم نوازی را فراهم آورد) سوله مقاومت در برابر پوسیدگی ، خوردگی و رطوبت ( بدلیل قرار گرفتن برخی از سازه ها در شرایط جوی و یا کاری و اعمال تاثیرات خورنده ای طبیعی و غیر طبیعی باید دارای مقاومت بالا باشد تا سازه دچار فرسایش زود هنگام نگردد ) سوله سهولت در نصب و قابلیت استفاده مجدد (در صورت نیاز به دمونتاژ و تغییر محل و یا کاربری سوله با کمترین پرت و دوریز قابلیت استفاده در سازه دیگر را داشته باشد) سوله وزن کم پوشش سوله که نیروهای حاصل از وزن بار مرده بر اسکلت و فونداسیون سوله را کاهش داده و در شرایط بروز حوادث طبیعی مانند زلزله و حوادث غیر طبیعی مانند انفجار ها قابلیت تحمل سازه افزایش پیدا می کند )
سولهبرای پوشش بدنه داخلی و خارجی و سقف سوله می توان از مصالح پوششی گوناگونی مانند : سولهساندویچ پانل های پلی یورتان گالوانیزه و یا آلوزینک سولهتری دی پانل های مش بندی شده پلی استایرن سولهآجر سولهسنگ سولهکاشی سولهسرامیک سولهموزاییک سولهورق های آزبست سولهورق های سیمانی سولهبلوک سیمانی سولهبلوک های سپورکس سولهپشم شیشه سولهپانل های سیمانی و بتنی پیش ساخته سولهبتن سولهورق های آلومینیومی و سایر مصالح استفاده نمود . سولهدر میان مصالح فوق ساندویچ پانل پلی یوتان دارای بیشترین مزیت کاری بوده و تقریبا" همه نیازهای ما از یک پوشش مناسب و کارآمد را در بر می گیرد.

ساخت کامل سوله

سـاخــت اسکـلـت فـلـــزی ســولـــه در کــارخـانـــه : در این مرحله ساخت اسکلت سوله اعم از جوشی و یا پیچ و مهره ای بر اساس نقشه تایید شده با ورق و آهن آلات مرغوب و معین شده توسط مهندس محاسب در سالن سرپوشیده کارخانه شروع می شود.در ساخـت اسکلت سوله مـتــریال و دستـگـاه هـای جـوشـکـاری ( دستگاه جوش الکترود ، دستگاه جوش توپودری ، دستگاه جوش زیر پودری ، دستگاه جوش اتوماتیک دروازه ای ) و برشکاری ( دستگاه هوابرش ، قیچی و گیوتین ، دریل ، فرز ، ...) از موارد مهمی در تعیین کیفیت و طول عمر سوله می باشد . هرچه دستگاه های جوشکاری پیشرفته تر و یا ترجیحا" اتوماتیک بوده و الکترود و سیم جوش ها از برندهای معتبر و استاندارد باشد کیفیت اتصالات مقاطع بالاتر بوده و در نتیجه سازه دارای استحکام بیشتری می باشد . استفاده از تست های غیر مخرب مانند RT و بازرسی های جوش تاییدی قابل قبول بر کیفیت جوشکاری مقاطع می باشد.سولهپس از مرحله فوق اسکلت سوله برای سندبلاست و رنگ کاری به سالن رنگ منتقل می شود تا با استفاده از رنگ مرغوب و استاندارد و دستگاه های رنگ کاری اتوماتیک ، تمامی سطوح اسکلت با دقت بالا و ضخامت رنگ استاندارد (میزان میکرون مورد تایید قسمت QC کنترل کیفیت ) رنگ کاری گردد و پس از خشک شدن رنگ ، اسکلت آماده بارگیری و حمل به محل احداث و نصب سوله شود.

آمــاده سـازی ، خـاکـبـرداری ، فـونـداسیـون و پـی ریــزی سوله :

سولههمزمان با ساخت اسکلت در کارخانه مراحل آماده سازی زمین ، خاکبرداری ، فونداسیون و پی ریزی در محل پروژه صورت می پذیرد تا آماده نصب اسکلت شود. در این مرحله بتن ریزی و فونداسیون اختصاصی در صورت نصب ماشین آلات در سوله با توجه به کابری سوله نیز انجام می پذیرد. همچنین در صورت نیاز به تردد متوالی هر گونه ماشین آلات حمل و نقل مانند لیفتراک و تریلر ، کف سازی اولیه و زیرین سوله باید متناسب با وزن این ماشین آلات تقویت و انجام شود.نـصـب اسکـلـت سوله :

سولهپس از انتقال اجزا اسکلت به محل احداث پروژه ، مرحله نصب اسکلت توسط تکنسین های مربوطه شروع می شود . مرحله نصب اسکلت سوله که ممکن است جوشی یا پیچ و مهره ای باشد باید با دقت تمام و رعایت جزییات و مقادیر دقیق نقشه صورت پذیرد تا به اصطلاح اسکلت سوله گونیا شود ، یعنی اجزا سوله متقارن و زاویای اجزا متناسب باشد . اگر نصب اسکلت سوله توسط متخصصین کار انجام نشود ، مشاهده شده است است که اندازه اسکلت سوله در ابتدا و انتها و یا سقف و کف دارای تفاوت مقدار می گردد و یا زوایا و گوشه های سازه دارای اختلاف درجه می گردد که در صورت ادامه مرحله نصب یه همین منوال باعث تحمیل فشار مازاد به مقاطع اتصال و بروز خطرات تخریبی پس زمان کوتاهی می گردد.

مقاوم‌سازی ساختمانها از تئوری تا عمل سوله

سولهزلزله بم موجبات تأثر و تأسف عمومی را نسبت به فجایعی که برای مردم منطقه پیش آمده، فراهم آورد. لیکن زلزله مازندران با لرزش شدیدی که در تهران احساس شد علاوه ‌بر همدردی با مردم آن دیار، باعث نگرانی و تشویش بیش از حد برای ساکنین پایتخت گردید و همدلی با دیگران را با نگرانی برای خود در هم آمیخت.مجدداً بحث مقاوم‌سازی، سخن روز همة مسؤولین و حتی مردم گردید. عده‌ای مقاوم‌سازی را به عنوان «ساختن مقاوم ساختمان‌های نوساز» مطرح نمودند و عده‌‌ای دیگر بحث «مقاوم‌سازی ساختمان‌های قدیمی» را مدنظر دارند. ولی نکته نگران کننده‌ این است که متأسفانه حتی بعد از وقوع زلزله‌های اخیر، هنوز ساختمان‌های خصوصی، عمومی و آموزشی دولتی در تهران در حال احداث است که در کمال تأسف عمداً یا سهواً، ضوابط محاسباتی و اجرائی مقاوم‌سازی زلزله در مورد آنها اجرا نمی‌شود و نظارت صحیحی هم بر آنها حاکم نمی‌باشد و معلوم نیست در کجای این هیاهو و غوغای مقاوم‌سازی، قرار دارند.

کلیات سوله

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد