ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
تعمیر بتن در مناطق دریایی
در مناطق گرمسیری و دریایی، به سبب وجود شرایط محیطی حاد و خورنده، سازههای بتنآرمه در معرض ابتلا به انواع خرابیها قرار دارند. در حال حاضر سالانه برای ترمیم خرابیهای آرماتور و خسارت ناشی از آن، میلیاردها دلار در سراسر دنیا هزینه میشود. تعمیر بتن در مناطق دریایی شامل تعمیر بتن در خارج از آب و تعمیر آن در داخل آب میگردد. در خارج از آب عمدهترین خرابیها ناشی از خوردگی میلگرد در بتن، خرابی سولفاتی، واکنش قلیایی سنگدانهها و کربناتی شدن بتن میباشد که سبب خوردگی فولاد میگردد. تعمیر سازههای بتنی در زیر آب مسائل پیچیده و مشکلی را در بردارد. هر چند که روشهای تعمیر و نوع مصالحی که به کار میرود شبیه به حالتهای تعمیر بتن در خارج از آب است، ولی شرایط سخت محیطی و مشکلاتی که کار در زیر آب و یا در ناحیة پاشش آب به همراه دارد، تفاوتهای عمدهای را ایجاد میکند. فرسایش و تخریب بتن در نواحی جزر و مد و یا در ناحیة پاشش آب نیز یک مسئلة جدی از نقطهنظر اقتصادی میباشد. موج آب که حاوی اکسیژن و املاح متعددی میباشد، اثر تخریبی مؤثری بر سنگدانههای بتن دارد.
از نقطهنظر اقتصادی، پیشگیری از ایجاد خرابی مقدم بر تعمیر بتن میباشد؛ هر چند که در زمانی که انجام تعمیرات اجتنابناپذیر است، بهکارگیری اصول علمی ضرورت مییابد. با توجه به اهمیت موضوع، مراکز علمی متعددی در سراسر جهان بر روی نکات علمی و اجرایی تعمیرات بتن در حال فعالیت و تحقیق میباشند که با توجه به وجود هزاران کیلومتر مرز آبی در کشور و وجود بسیاری از مراکز اقتصادی و صنعتی در این نواحی، ضرورت انجام فعالیتهای علمی و تحقیقات، با هدف تهیه و تدوین استانداردها و آئیننامههای علمی، در این زمینه به خوبی حس میگردد.
بعضی از زمینههای تحقیقاتی در این مورد عبارتند از:
× بررسی اثر عوامل محیطی بر عملکرد مصالح تعمیراتی
× بررسی رفتار دراز مدت مصالح تعمیراتی
× عوامل مؤثر بر روشهای تعمیر
× کاربرد رزینها در تعمیرات بتن
× کاربرد بتن پلیمری در تعمیرات بتن
× تعمیر بتن با استفاده از کامپوزیتهای الیافی
× روشهای علمی ارزیابی تعمیرات بتن