هوای خانه هم می‏تواند آلوده باشد. تاثیر این آلودگی حتی گاهی می‏تواند خیلی زیان‏آورتر و خطرناک‏تر از آلودگی فضای بیرون باشد.

تاثیر این آلودگی حتی گاهی می‏تواند خیلی زیان‏آورتر و خطرناک‏تر از آلودگی فضای بیرون باشد. افراد زمان زیادی از شبانه‏روز را در خانه و فضاهای بسته می‏گذرانند. کودکان، سالمندان و بیماران که در برابر آلودگی هوا آسیب‏پذیرتر هستند بیشتر از دیگران در خانه هستند، به همین دلیل لازم است به آلودگی هوای خانه و راه‏های کاهش آن بیشتر توجه شود. برای شناسایی و بررسی منابع آلودگی هوا در قسمت‏های مختلف خانه با ما همراه شوید.

گیاهان هوای خانه را تمیز می‌کنند

وجود گل و گیاهان در خانه در کاهش آلودگی هوای خانه موثر است. گیاهان دی‏اکسیدکربن را به اکسیژن تبدیل می‏کنند. هوا را تصفیه می‏کنند و قادرند آلاینده‏های مضر را از بین ببرند.
با وجود گیاهان هوا تمیزتر شده و رطوبت هوا به طور طبیعی حفظ می‏شود. بررسی‏ها نشان داده است علایمی مانند سردرد، استرس، خواب‏آلودگی و سرماخوردگی در صورت وجود گل و گیاه در خانه کاهش پیدا می‏کند.

وجود گیاه در خانه موجب تصفیه هوا می‏شود. گیاهانی مانند پیچک، فیکوس، شیپوری، زنبق، سرخس، گل داوودی و نخل مرداب در از بین بردن آلاینده‏های شیمیایی موجود در هوای خانه مانند رنگ، محلول‏های شوینده و دود سیگار موثرترند. در واقع این گیاهان آپارتمانی فیلترهای طبیعی تصفیه هوا هستند.
در واقع گیاهان آپارتمانی قادرند 87 درصد سموم هوا را طی 24 ساعت از بین ببرند. برای تمیز نگه داشتن هوای خانه‏ای با مساحت 167 مترمربع تعداد 15 تا 18 گیاه آپارتمانی با اندازه‏ای حدود 15 تا 20 سانتی‏متر توصیه می‏شود. گیاهان می‏توانند انواع مختلف سموم از جمله آمونیاک، فرمالدیید، منوکسیدکربن، بنزن، زایلن و تری‌کلرواتیلن را از بین ببرند.
گیاهان آپارتمانی در کاهش میزان گاز ازن که یکی از مهم‌ترین گازهای آلوده کننده هوا است نیز نقش دارند.
تحقیقات پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا نشان داده است‌، گیاهان آپارتمانی سطح ازن در فضاهای بسته را کاهش می‏دهند. توصیه می‏شود

گیاهان خستگی و سرماخوردگی را از بین می‏برند

طبق نتایج تحقیقات پژوهشگران دانشکده کشاورزی دانشگاه نورثوی گل‏ها و گیاهان آپارتمانی می‏توانند با افزایش رطوبت و کاهش گرد و غبار مشکلاتی مانند خستگی، سرفه، گلودرد و سایر علایم و مشکلات مرتبط با سرماخوردگی را تا 30 درصد کاهش دهند. فرمالدیید در محصولات چوبی، دود سیگار، گاز طبیعی و نفت وجود دارد. تماس با آن موجب تحریک بینی، چشم و گلو می‏شود. بنزن در جوهر، روغن و برخی انواع رنگ وجود دارد و تماس طولانی مدت با آن موجب سردرد، خواب آلودگی و در برخی افراد کاهش اشتها می‏شود.

رنگ‌ها و جلادهنده‏ها هم شستشو و نظافت و خانه تکانی و لکه گیری - اصلی تریکلرواتیلن در خانه هستند. این مواد در تمیزکننده‏ها، عطرها، مبلمان و وسایل خانه هم وجود دارند. با استفاده از گل و گیاهان آپارتمانی می‏توان علایم ناشی از تماس با این آلاینده‏های شیمیایی را که شبیه علایم سرماخوردگی هستند، کاهش داد.

نکات ایمنی و بهداشتی

با قرار دادن یک یا دو گیاه می‏توان هوای یک اتاق را تازه نگه‏داشت و برای مساحت 9 مترمربع حداقل یک گیاه آپارتمانی لازم است اما هنگام نگهداری از گل و گیاهان آپارتمانی لازم است نکات ایمنی و بهداشتی هم مورد توجه قرار گیرد. مثلا برخی گیاهان سمی‏اند و
باید در هنگام انتخاب گیاه به این نکته توجه داشت. به ویژه اگر در خانه کودکی دارید توجه به این نکته ضروری است. همچنین قرار دادن گلدان‏ها جایی دور از دسترس کودکان و استفاده نکردن از سنگ‏ها و وسایل تزئینی جذاب در خاک گلدان‏ها از دیگر مواردی است که برای پیشگیری از حوادثی مانند خفگی و مسمومیت در کودکان باید به آنها توجه داشت. کودکان عادت دارند همه چیز را به دهان ببرند و در صورت در دسترس بودن گلدان‏ها ممکن است با گیاه و یا کود مسموم شوند.

گاهی اوقات خاک گلدان‏ها و آب و آلودگی‏های موجود در زیرگلدانی موجب رشد قارچ‏ها و کپک‏ها و لارو حشرات و انتشار آلودگی در خانه می‏شود که لازم است با رعایت بهداشت و تعویض به موقع خاک گلدان‏ها از چنین مشکلی پیشگیری کرد. به خطر سقوط نیز توجه داشته باشید و گلدان‏ها را در داخل یا بیرون ساختمان طوری قرار دهید که احتمال سقوط و افتادن وجود نداشته باشد.

منبع: پارسی طب