فتح الله شفیعی

فتح الله شفیعی

مهندسین عمران روستای بردکوه
فتح الله شفیعی

فتح الله شفیعی

مهندسین عمران روستای بردکوه

رابطه حدودی بین عیار سیمان و مقاومت فشاری مشخصه بتن

در حقیقت هیچ رابطه مشخص و تعریف شده ای بین رده مقاومت بتن و عیار همه بتن ها وجود ندارد . اما رابطه زیر بصورت تجربی جواب خوبی می دهد.
در مشخصات فنی پروژه ها مقامت مشخصه بتن داده می شود. به هنگام مراجعه به شرکت های بتن جهت بتن ریزی از ما سوال می کنند عیار سیمان بتن شما چند است؟ برای محاسبه از رابطه زیر استفاده می شود:

Fc=(w/10)-9
Fc : مقاومت مشخصه بتن بر اساس آیین نامه بتن ایران و نمونه های استوانه ای استاندارد بر حسب مگاپاسکال
w: عیار سیمان بر حسب کیلوگرم بر متر مکعب.
البته این رابطه در صفحه 46 فهرست بها 1388 در بند 2 فصل هشتم بتن درجا آورده شده . (2- پرداخت ردیف عملیات بتن ریزی بر اساس عیار سیمان مصرفی منوط به پیشنهاد مهندس مشاور و تصویب کارفرما هنگام تهیه برآورد می باشد، در این صورت قیمت ردیف کارهای بتنی، بر اساسمقاومت متناظر با عیار سیمان مصرفی از رابطه تطبیقی زیر محاسبه برآورد و پرداخت می شود.)
بعنوان مثال اگر مقاومت مشخصه بتن برابر 25 مگاپاسکال باشد، عیار سیمان حدودا برابر 350 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد.
25=W/10)-9
25+9=(W/10)
34*10=W
W=340
همچنین از این فرمول برای یافتن مقاومت فشاری مشخصه بتن استفاده میشود:
در نتیجه با جایگذاری اعداد 350 و 400 ( عیار سیمان بر حسب کیلوگرم درمترمکعب بتن=w ) مقاومت فشاری مشخصه به ترتیب برابر 26mpa و 31mpa بدست میاید .
رابطه دوم:
یرای محاسبه عیار سیمان در بتن یک رابطه دیگر هم وجود دارد. باید مقاومت نمونه مکعبی بتن را بدست آورد (کیلوگرم بر سانتی متر مربع)
و حاصل را با 50 جمع کرد.هر نیوتن بر میلی متر مربع 10 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع است.

بعنوان مثال برای بتنی با مقاومت مشخصه 25مگا پاسکال، مقاومت نظیر نمونه مکعبی برابر می شود با 30=25*1.2 (مطابق مبحث 9، 9-6-1-3)پس مقاومت نمونه مکعبی برابر است با 300 که با 50 جمع می کنیم وعیار بدست میاید: 350
هر دو رابطه بالا حدودی است و همانطور که در ابتدا ذکر شد هیچ رابطه مشخص و تعریف شده ای بین رده مقاومت بتن و عیار همه بتن ها وجود ندارد .
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد