فتح الله شفیعی

فتح الله شفیعی

مهندسین عمران روستای بردکوه
فتح الله شفیعی

فتح الله شفیعی

مهندسین عمران روستای بردکوه

میلگردهای طولی

  • میلگردهای طولی تیر در تقاطع با ستونها بایستی حتما از داخل میگردهای طولی ستون عبور کنند.
  • قالبها بایستی کاملا تمیز باشند و بین میلگرد و قالب از اسپیسر استفاده نمود تا از چسبیدن میلگرد به قالب جلوگیری نمود. پس از بتن ریزی قالب ها مجدد شاقول گردند و در صورت نیاز اصلاح گردند.
  • از افزودن آب به بتن حمل شده بدون اجازه مهندس ناظر اکیداً خودداری شود. (معمولا کارگران برای سهولت کار خود و روانی بیشتر بتن به آن آب می­افزایند که این امر از مقاومت بتن به شدت میکاهد لذا توجه به این امر بسیار دارای اهمیت میباشد.) در صورت نیاز دوغاب سیمان اضافه میگردد که نسبت آب به سیمان مخلوط بتن ثابت بماند.
  • سقوط بتن از ارتفاع زیاد باعث جدا شدن سنگدانه های بتن میگردد. حداکثر فاصله سقوط بتن ۱٫۲ متر میباشد.  لذا بتن زیری ستونها و دیوارها در دو مرحله صورت گیرد.
  • پلیت ها و شاخک های مورد نیاز برای اجرای نما و یا اتصال دیوار ها  و مهار اجرای سازه ای قبل از بتن زیری درمحل مورد نیاز تعبیه گردد تا نیاز نشود برای اتصال این موارد بتن را تخریب و به بتن آسیب بزنیم.
  • تراکم صحیح و کامل بتن از الزامات اجرای بتن است. هدف از تراکم خارج کردن هوای اضافی محبوس در بتن و پر کردن و جادهی بتن در تمام قسمت های قالب و اطراف میلگردها است.

عدم تراکم و یا نقص در تراکم باعث میگردد:

۱- مقاومت بتن به دلیل وجود هوا کاهش می یابد

۲- پیوستگی بین بتن و میلگرد کامل صورت نمیگیرد.

۳- وجود هوا ترک ها را افزایش میدهد.

۴- نفوذ پذیری بتن افزایش میگیرد.

  • روش و نحوه تراکم به عواملی مانند روانی بتن،حجم بتن زیری و نحوه چیدمان آرماتورها و … بستگی دارد. برای ویبره کردن نیز بایستی ویبره در فواصل منظم داخل بتن کرد به طوری که محیط تاثیر ویبره با هم همپوشانی داشته باشند. چیدمان میلگردها بایستی طوری باشد که هنگام ویبره زدن، بتن اطراف میلگرد را به خوبی پوشش دهد.
  • عمل آوری بتن برای هیدراتاسیون سیمان و کسب مقاومت نهایی بتن بسیار مهم است. عمل آوری بتن شامل حفظ رطوبت و دمای مناسب برای بتن است. برای حفظ رطوبت بتن دو روش وجود دارد. در روش اول با عایق کردن سطح بتن ، آب بتن را حفظ میکنیم و در روش دوم با آب رسانی ممتد، سطح بتن را خیس نگه میداریم. روش و نحوه عمل آوری بتن به پروژه و شرایط جوی بستگی دارد. حداقل روزهایی که عمل آوری باید صورت بگیرد بسته به بتن و شرایط جوی از ۷ تا ۱۴ روز است.
  • برای پیوستگی بهتر است که بتن ریزی راه پله و سقف همزمان اجرا گردد و پله ها نیز به دلیل افزایش ایمنی حین کار به صورت بتنی اجرا گردد.
  • میلگردهای تیرچه به دلیل جوش پذیری، A2 میباشد.
  • با وجود طرح تیرچه ها به صورت تکیه گاه ساده بایستی آرماتور منفی به اندازه ۱۵ درصد مساحت آرماتور کششی وسط دهانه در تکیه گاه اضافه گردد.
  • مطابق نشریه ۵۴۳ دفتر نظام فنی اجرایی در سقف های تیرچه بلوک برای بار زنده سقف کمتر از ۳۵۰ کیلوگرم بر متر مربع و دهانه کمتر از ۴ متر نیازی به کلاف عرضی نیست و برای دهانه بیشتر از ۴ متر یک کلاف عرضی نیاز است. حداقل میلگرد برای کلاف عرضی نصف سطح مقطع میلگرد کششی تیرچه است. برای بار زنده بیشتر از ۳۵۰ کیلوگرم بر مترمربع برای دهانه کمتر از ۴ متر یک کلاف، برای دهانه  ۴تا ۷ متر ۲ کلاف عرضی و برای دهانه بیش از ۷ متر ۳ کلاف عرضی نیاز است که حداقل میلگرد برای کلاف عرضی برابر با سطح مقطع میلگرد کششی تیرچه است.