فتح الله شفیعی

فتح الله شفیعی

مهندسین عمران روستای بردکوه
فتح الله شفیعی

فتح الله شفیعی

مهندسین عمران روستای بردکوه

جاده سازی

بهترین نوع ساختن خیابان برای حمل و نقل است که با خراشیدن و کندن زمین و تسطیح کردن آن ساخته می شود تا شیب سطح رویی تکمیل شود تا در اثر عوامل جوی از بین نرود. تقاطع یک شیب معمولاً از یک تا ۵۰ کافی و مناسب است .

برای چنین خیابانها  معقول و منطقی است که از خاکی که از ۱۲ تا ۱۸ درصد خاک رس ، ۵ تا ۱۵ درصد گل و ۶۵ تا ۸۰ درصد شن و دیگر سنگریزه های تشکیل شده استفاده می گردد. اگر این خاک طبیعی به شرایط اجرایی نرسد باید با اضافه کردن مواد دیگری این کمبود را جبران گردد . این مواد نزدیک حفره شده و با دقت با مواد دیگر خیابان سازی مخلوط می شود و در سطح زمین توسط چنگک و ماشین جاده و صاف کردن و بکاربرده می شود . سپس آنها توسط رفت و آمدهای که انجام می شود فشرده می شوند و دیگر به غلطک نیازی نیست .

بهترین نوع ساختن خیابان برای حمل و نقل است که با خراشیدن و کندن زمین و تسطیح کردن آن ساخته می شود تا شیب سطح رویی تکمیل شود تا در اثر عوامل جوی از بین نرود. تقاطع یک شیب معمولاً از یک تا ۵۰ کافی و مناسب است .

برای چنین خیابانها  معقول و منطقی است که از خاکی که از ۱۲ تا ۱۸ درصد خاک رس ، ۵ تا ۱۵ درصد گل و ۶۵ تا ۸۰ درصد شن و دیگر سنگریزه های تشکیل شده استفاده می گردد. اگر این خاک طبیعی به شرایط اجرایی نرسد باید با اضافه کردن مواد دیگری این کمبود را جبران گردد . این مواد نزدیک حفره شده و با دقت با مواد دیگر خیابان سازی مخلوط می شود و در سطح زمین توسط چنگک و ماشین جاده و صاف کردن و بکاربرده می شود . سپس آنها توسط رفت و آمدهای که انجام می شود فشرده می شوند و دیگر به غلطک نیازی نیست .

یکی از روشهای که از صد سال پیش مورد بهره برداری بوده است خط آبی سنگ قیرهاست . در این روش قدیمی از جاده سازی یک لایه از سنگ را در سایز ۲ تا ۵ سانتی متری قراه سیمان ، گل و ماسه و آب در میان شکاف سنگها ریخته تا شکاف میان آنها پوشیده شود .

بهترین راه برای اصلاح کمبود استقامت خاکهای طبیعی که در زیر خیابان به کار     می رود که به آن تثبیت خاک می گویند در جاده سازی جدید بسیار استفاده می گردد و آنها می توانند برای اتمام یک لایه خیابان استفاده شوند در خیابانهایی که حمل نقل و رفت و آمد سنگینی وجود دارد ضخامت کلی جاده ها ممکن است بیشتر از ۴۵ سانتی متر باشد اما ساختمانهای بزرگ و مختلف با مواد نادر و در جاها و مکانهای معینی انتخاب می شوند.

سطحهای رویی جاده ها و فضاهای باریک که شرح داده شده هر دو برای پیاده رو مناسبند که سطح آنها با قیر طبیعی و قیر و غیره آماده می شوند . سطح پیاده روهای ضخیم با سیمان و بتن درست می شوند .

هیچ سطح خیابانی نازکتر از cm 10 نیست و ضخامت کمتر از آن ممکن است موجب شکستن گردد. معمولاً ضخامت cm 15 برای خیابانهایی که رفت و آمد و حمل و نقل کمی دارند استفاده می شود. و ضخامت cm 10 برای خیابانهایی که رفت و آمد سبکی دارند استفاده می شود . مانند خیابانی که به خانه ها منتهی می شود . یک پیاده رو انعطاف پذیر دارای سطح رویی با ضخامت اغلب cm 5 می باشد و ممکن نیست کمتر شود و یک لایه باریک از خاک تثبیت شده هم روی آن پاشیده می شود .در زیر این لایه زیرین یک لایه سنگی پاسنگریزه ای که به عنوان پایه نامبرده می شود و در زیر آن یک لایه اضافی از سنگ که به عنوان زیر بنا به کار می رود و مستقیماً با متداسیون (پی ریزی ) ارتباط دارد .

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد