فتح الله شفیعی

فتح الله شفیعی

مهندسین عمران روستای بردکوه
فتح الله شفیعی

فتح الله شفیعی

مهندسین عمران روستای بردکوه

مبحث ۱۹انرژی

همه به خوبی میدانیم که در کشور ما انرژی بسیار ارزان است و متاسفانه یکی از بزرگترین دلایل عقب ماندگی کشور همین مسئله است. شاید شما با خواندن این نظر پیش خود بگویید چرا باید گران شود ولی باید بدانید که دلایل اینجانب برای گران شدن انرژی به شرح زیر است:

 

میدانید که منابع نفت و گاز همیشگی نیستند،آمریکا با توجه به اینکه نفت زیاد دارد ولی خود یکی از خریداران نفت است.خدا نکند که روزی نفت و گاز در خاورمیانه تمام شود.با توجه به ارزانی انرژی و اقتصاد این کشور ها که اکثرا بستگی به نفت دارد معمولا سرمایه گذاری های غیر نفتی در این کشورها با شکست مواجه میشود زیرا که اولا واردات بی رویه محصولات از خارج از کشور علی الخصوص محصولات بی کیفیت چینی آن هم در قبال صادرات نفت این طلای سیاه هر تولید کننده ای را با شکست مواجه مینماید.مثلا در بازار ایران به طور کلی تولید کننده گان پوشاک و کفش به خاطر وجود محصولات چینی ارزان و بی کیفیت از بین رفته  اند .

دوم اینکه نداشتن نیروگاه های هسته ای به خاطر زیاد بودن نفت تا حالا ضرر ها ی زیادی را برای  این کشورها به بار آورده است .آیا واقعا آمریکایی ها دلشان برای حقوق بشر سوخته است که نمی گذارند ما صاحب انرژی هسته ای شویم؟! من سیاسی نیستم ولی هر بچه ای میتواند بفهمد علت ناراحتی آنها از به راه اندازی انرژی اتمی چیست.آنها میخواهند ما همیشه مصرف کننده باشیم

و هزاران دلیل دیگر که از حوصله شما خواننده عزیز به دور است .اما مهمترین دلیل اینکه این ثروت برای نسل های آینده ماست اگر گذشتگان ما به فکر بودند ما بهترین کشور دنیا بودیم بگذاریم حداقل فرزندان ما با افتخار از ما یاد کنند و در آینده از این نعمت خدا دادی محروم نباشند.اما در زیر میپردازیم به مبحث 19 انرژی:

 

این مبحث که در واقع یکی از مباحث مقررات ملی ساختمان است (مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان )به طور خلاصه در مورد عایق کاری و جلوگیری از پرت انرژی میباشد.

مطالب مهم این مبحث عبارتند از:

1- عایق کاری دیوار ها – یعنی اینکه باید در بین دیوار ها حداقل 7 سانت عایق جهت جلوگیری از پرت حرارتی قرارداد.البته گذاشتن عایق در میان دیوار های خارجی ساختمان ضروری بوده ولی در مورد دیوارهای داخلی ضروری نمیباشد.

 

مزیت این روش در آن است که علاوه بر اینکه از نظر حرارت صرفه جویی زیادی میگردد، در طول مدت صرفه جویی زیادی در مصرف برق و گاز می شود علاوه بر آن تا حدود زیادی از آلودگی صوتی جلوگیری شده و آرامش به ارمغان می آورد.

 

2-گذاشتن عایق در لابه لای سقف طبقه آخر(پشت بام) و روی پارکینگ (همکف)

3-عایق کاری لوله های آب گرم

میدانید که لوله ها اگر عایق کاری نشوند پرت شدید حرارتی دارند.

4-هوشمند کردن موتور خانه (الزامی نیست) که باعث صرفه جویی بسیار بالا در مصرف گاز میگردد.

5- استفاده از شیشه های دو جداره

 

نکته مهم اینکه در بسیاری از جاها دیده شده است که در بین دوشیشه دوجداره از گاز آرگون استفاده نشده است . این کار نادرست است زیرا علاوه بر آنکه از پرت حرارت و ورود  صوت نمیتواند جلوگیری زیاد کند بلکه بعد ازمدتی دوده ها و گرد و غبار هوا به لای آن نفوذ کرده و منظره بسیار زشتی پیدا میکند و تنها راه پاک کردن این غبار، باز کردن شیشه ها است که هزینه بر بوده و احتمال شکستن آنها وجود دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد