فتح الله شفیعی

فتح الله شفیعی

مهندسین عمران روستای بردکوه
فتح الله شفیعی

فتح الله شفیعی

مهندسین عمران روستای بردکوه

برای سقف ساختمان اسکلت فلزی میتوان از انواع سقف به شرح زیل استفا

بسمه تعالی

 


 

گزارش کارآموزی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان

دانشکده: فنی مهندسی عمران

مکان:

موضوع : اجرای ساختمانهای بتن آرمه

 

استادکار آموزی :

 

تهیه کننده :

 

شماره دانشجویی

 

تابستان

 

 

بسمعه تعالی

 

تقدیر و تشکر

 

از تمامی عزیزانی که مرا در جمع آوری و تدوین این گزارش با تمام وجود یاری و راهنمائی نمودند. مخصوصاٌ استاد ارجمند  که راهنمای اصلی بنده در تهیه این  گزارش بودند و مهندس  .....سرپرست کارآموزی ام که زحمات زیادی را برای بنده کشیدند و حق استادی بر گردن بنده دارند کمال تشکر و قدردانی را داشته و از خداوند منان برای این عزیزان آرزوی سلامتی و توفیق روز افزون مسألت می نمائیم.

 


 

 

مقدمه:

 

مهندسی عمران یکی از قدیمی ترین رشته مهندسی است این رشته از زمان رومیان قدیم مرسوم بوده است و بیشتر بر مسایل نظامی راه ها، ساختار اهرام و غیره مربوط می شده است. با گذشت زمان و پیشرفتهای علمی، عمران به شاخه های متعددی تقسیم شده است مانند : مهندسی عمران، نقشه برداری، عمران آب، عمران ساختمان، عمران روستائی، عمران زیرسازی راه، عمران بهره برداری از سد و شبکه، عمران ساختمانهای آبی و غیره ...

اگر بخواهیم تعریف کلی از عمران داشته باشیم می توان گفت: (هنر جهت دادن به منابع عظیم نیروی موجود در طبیعت برای استفاده و آسایش بشر می باشد).در سال های اخیر این نکته بیشتر درک شده است که استفاده از آن منجر به سوء استفاده نشود و آسایش بشر به معنی بهره مندی قسمتی از جامعه از مواهب به هزینه دیگران و بهای عدم آسایش آنان چه در حال حاضر و چه در آینده نباشد در اجرای این وظیفه برای جامعه مهندسی به فعالیت های عمرانی می پردازد و ماهیت خلاق این کار را از دانش روز متمایز می کند.

اینجانب ...... حسینی به عنوان دانشجوی کاردانی عمران سعی نموده ام تا گزارشی از کارکردهای خویش را مبنی بر گذراندن دوره کارآموزی در شرکت تهران گسل واقع در سایت امام(ره) دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان  اعمال نمایم.

 

عنوان  ..........................صفحه                                                                                      

 

فصل اول: آشنایی با مکان کارآموزی (زنجان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان سایت امام               5

فصل دوم: ارزیابی بخشهای مرتبط با رشته عملی کارآموز....................................7

فصل سوم : آزمون آموخته ونتایج ......................................................

فصل چهارم: تصاویره.............................................................................۲۳

 

فصل اول:

 

آشنایی کلی با مکان کارآموزی

 

1- تاریخچه شرکت:

شرکت ........... یک شرکت خصوصی است که در قسمت شمال غربی شهر تهران قرار گرفته است این شرکت در سال 1375 توسط مهندس.......... التحصیل از دانشگاه تبریز تأسیس گردیده است و سپس با توسعه این شرکت و مشارکت آن با یکی از مهندسین عمران به نام ........... در سال 1382 به عنوان یکی از شرکتهای فنی و مهندسی در سطح آذربایجان به ثبت رسید. و در حال حاضر خدمت گذار به عمران و آبادی این شهر می باشد.

2- نمودار سازمانی و تشکیلات :

شرکت خصوصی ....... دارای دو مهندس عمران به نامهای ........ که مدرک کارشناسی از دانشگاه ملی تبریز و آقای....... کارشناسی از دانشگاه تهران می باشد. لازم به ذکر می باشد که این شرکت دارای یک دفتر به آدرس سایت امام دانشگاه آزاد زنجان می باشد و در این شرکت یکی از مهندسین به طرح و نقشه های درخواستی و نیز نقشه هایی که خود مهندس طراحی کرده است نظارت دارد و به تحلیل و بررسی آنها می پردازد و مهندس دیگر نقشه ها را بر روی سازه های مورد نظر را پیاده می کند بر کارهای استادکاران ساختمانی نظارت دارد تا بعداً احیاناً با مشکلاتی از فبل بازسازی یا تخریب سازه مواجه نشود که هم از نظر اقتصادی و هم از موقعیت و اعتبار برای کار فرما و مهندس زیان بار است به عنوان مثال در بتن ریزی و ستون گذاری باید سعی شود که مخلوط آب و سیمان و همچنین شن و ماسه طوری انتخاب شود که بتن حاصله از مقاومت کافی در برابر نیروهای کششی و فشاری وارد بر آن   برخوردار باشد  زیرا اثر بتن حاصل از مقامت کافی در برابر نیروهای وارد بر آن (کششی و فشاری) برخوردار نباشد باعث ایجاد مشکلات جبران ناپذیری مانند (ترک برداشتن ستون و یا قسمتی یا همه ساختمان) در سازه مورد نظر می شود.

3- نوع محصولات تولیدی یا خدمات و شرح مختصر:

در این شرکت هیچ گونه محصولی تولید نمی شود زیرا این شرکت یک شرکت خدماتی است. در این شرکت خدماتی از قبیل طراحی و محاسبه، اجراء، نظارت و مشاوره، نقشه برداری، تفکیک اراضی، طراحی فضای سبز، مقاوم سازی، انبیر و مصنوعات ساختمان صورت می گیرد.

طرح محاسبه مربوط به نقشه کشی است که مهندسی محاسبه می کند که در خانه ای باید زیر بنای خوابها، پذیرایی و غیره با چه ابعادی مورد استفاده قرار گیرد. در مورد نظارت اجرا می توان گفت که طرح داده شده مهندس بر روی سازه مورد نظر پیاده می کند.

در نقشه برداری نیز مهندس به وسیله دستگاههای نقشه برداری متراژیک زمین مورد نظر را بدست می آورد و آن را تفکیک می کند یعنی به متراژهای قابل ساخت تقسیم می کند. در مورد طراحی فضای سبز نیز می توان گفت که درکل ساختمان برای آن که فضای سبز زیباتری داشته باشیم.

بر اساس تفکیک های مهندسی به طراحی فضای سبز می پردازد. در عدد مقاوم سازی وانبر به دلیل اینکه در محدوده کاری یک کاردان عمران قرار نگرفته و توضیحی داده نشده است.

 فصل دوم:

ارزیابی بخشهای مرتبط با رشته علمی کارآموز

 

1-موقعیت رشته کارآموزی در واحد صنعتی با بررسی جزئیات سازمان رشته کارآموز در واحد صنعت:

 

چون رشته اینجانب عمران شاخه­ی ساختمان می باشد بنابراین می توان گفت پس از فارغ التحصیل شدن نسبتاً تمامی کارهای را که مهندس عمران در این شرکت و شرکت های دیگر انجام می دهند انجام داده و نیز می توان به عنوان تکنسین در کنار مهندسین در پروژه های در دست احداث انجام وظیفه نمایم همچنین می توانم پروژه های کوچک را بر روی سازه مورد نظر پیاده کنم.

2- بررسی شرح وظایف رشته کارآموز در واحد صنعتی :

شرکت تهران گسل یک شرکت مربوط به مهندسی عمران می باشد و چون رشته اینجانب کاردانی عمران است می توان گفت قسمتی از کارهایی که در این شرکت صورت می گیرد را می توان انجام داد.

کارآموز در این واحد صنعتی باید از اجرای ساختمان آگاهی کامل داشته باشد تا بتواند پس از دوره کارآموزی طرح نقشه های درخواستی را پیاد کند یا بر روی آنها به بحث و مناظره بنشیند و نیز به اموری چون نوع مصالح ساختمانی مانند فولاد – بتن – شن و ماسه – بلوک – آجر و همچنین از اموری چون پی کنی – دیوار چینی- ستون گذاری و مراحل تیرچه گذاری و غیره آشنایی کامل داشته باشد همچنین به مسائل تفکیک اراضی و نیز نقشه برداری آگاهی کامل داشته باشد اما باید توجه داشت که این مسائل را نمی توان در یک دوره کارآموزی به طور کامل آموخت و ایمان آورد که به همه این امور مسلط شده است و تقریباً به مسائل عمرانی آشنا شده تا در کارآموزی این مسائل را به طور کامل بیاموزد.

 

فصل سوم:

آزمون آموخته ها و نتایج

ساختمان های بتنی :

منظور از ساختمانهای بتنی ساختمانی است همچون مجتمع آموزشی سایت امام(ه) دانشگاه آزاد؛ که کلیه اجزای اصلی آن ( ستون، تیرهای اصلی و پی) از بتن و میله گرد ساخته شده باشد. سقف اینگونه ساخمانها باید انواع مختلف از قبیل دال های بتنی پیش ساخته، دال های بتنی ریخته شده در محل، تیرچه و بلوک و غیره ساخته می شود.

 

مزایای ساختمان های بتنی:

1- ماده اصلی بتن که شن و ماسه می باشد تقریباً در همه نقاط جهان به فراوانی قابل دسترس می باشد.

2- ساختمان های بتنی در مقابل عوامل جوی از ساختمان فلزی مقاوم هستند.

3- در مقابل آتش سوزی ساختمانهای بتنی مقاومت بیشتری دارند.

4- قابلیت شکل پذیری بتنی در اشکال مختلف.

مراحل قبل از احداث یک پروژه عمرانی:

پس از ارزیابی پروژه و دستورالعمل توسط یک سازمان یا ارگان که کارفرما نامیده می شود جهت اجرای پروژه یک شرکت مشاور برای تهیه نقشه های اجرایی اعم از نقشه های ابنیه و تأسیسات برقی و مکانیک به صورت مناقصه و یا به صورت واگذاری از طرف کارفرما انتخاب می شود. پس از مشخص شدن شرکت مشاور اقدام به تهیه و تنظیم نقشه های اجرایی می نماید. طبق درخواست کارفرما پس از تهیه نقشه ها و برآوردهای مالی پروژه جهت اجرای کار، کارفرما با توجه به دستورالعمل شرکت مشاور و با توجه به برآورد اولیه پروژه ، کارفرما اقدام به انتخاب پیمانکار تعیین صلاحیت شده از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و یا به صورت واگذاری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و یا به صورت واگذاری و یا به صورت مناقصه نسبت به انتخاب پیمانکار جهت اجرای پروژه اقدام می گردد. لازم به ذکر است دسته های پیمانکاران به رشته های به شرح زیر میباشد:

1- رسته ابنیه: شامل فعالیتهای احداث واحدهای مسکونی، تجاری، درمانی، ورزشی، فرهنگی و غیره ...   می باشد.

2- رسته راه ها و باند فرودگاه: شامل فعالیت راه سازی اعم از راههای فرعی و اصلی و اتوبان با کلیه کارهای مربوط اعم از زیر سازی و روسازی آسفالت و کارهای مشابه.

3- رسته آب: شامل کارهای آبی از جمله سد سازی، بند انحرافی، پاکسازی محل سیلاب ها و کارهای مشابه.

4- رسته تاسیسات و تجهیزات انبیه: شامل انجام کلیه کارهای برقی و مکانیکی رسته ساختمان.

مراحل اولیه اجرای پروژه بر روی زمین

ابتدا نقاط ارتفاعی را از حریم خیابان بررسی و سپس نقاط ارتفاعی در سر پروژه مشخص می شود و بعد از آن دور میخ های کوبیده شده بتن ریزی می گردد سپس اقدام به رنگ ریزی با گچ در سر پروژه بر روی زمین می شود.

تجهیز کارگاه:

پس از مشخص شدن موقعیت زمین مسئولین پروژه اقدام به تجهیز کارگاه می نماید البته باید توجه داشت در پروژه های پیمانی حتماً تجهیز کارگاه انجام پذیرد و دفتر ناظر مقیم و محل اسکان کارگران و همچنین سیلوی سیمان احداث شود و سایر مصالح در معرض بارندگی قرار گیرد و از بین نرود. در این کارگاه بدلیل قرار گرفتن کارگاه در سطح شهر فقط انبار سیمان و اتاق نگهبانی احداث گردید و دیگر مصالح به دلیل اینکه به تدریج در پروژه مصرف می گردید به مرور در پروژه تخلیه می شد.

گود بردای:

بعد از تعیین نقاط ارتفاعی ابعاد خاک برداری که رنگ آمیزی گردیده بود باید گود برداری می شد ولی بدلیل احتمال ریزش ساختمانهای مجاور نمی توان از لودر یا بیل مکانیکی جهت گود برداری استفاده کرد پس باید به صورتی دستی گود برداری انجام گیرد.

پس از گودبرداری طبق نقشه و مشخصات آزمایش خاک از نظر استحکام و تحمل وزن و فشار ساختمان انجام می پذیرد تا استحکام خاک مشخصی گردد اگر مورد قبول بود اقدامات بعدی جهت اجرا انجام می گردد. در غیر این صورت با استفاده از غلطک یا کوبیدن و یا ساختن چاههای آرماتور بندی شده و با تزریق بتن به مقاومت لازم برسد که با توجه به اعلام آزمایشگاه مکانیک خاک زمین توانایی لازم جهت مقاومت در برابر وزن به زمین را دارد به این طریق پروژه روند کاری خود را مورد پیاده کردن نقشه آغاز نمود.

بتن:

     به هر ماده با خاصیت سیمانی شدن (گیرش) بتن گفته می شود. بتن متشکل از آب و سیمان و سنگ دانه ها (شن و ماسه) و مواد افزودنی می باشد که بعد از ترکیب آب و سیمان وشروع عمل هیداسیون باعث چسبندگی سنگ دانه ها با یکدیگر می باشد. مواد افزودنی نیز در شرایط مختلف به مخلوط اضافه می گردد.

 

اجزا تشکیل دهنده بتن:

 

1- مصالح سنگی بزرگ :

مصالح سنگی که در بتن مصرف می شود شن و ماسه مس باشد که در حدود 80% حجم بتن را تشکیل می دهد. دانه های سنگی تا بزرگی 5 میلی متر را ماسه و 5 میلی متر بزرگتر را شن می گویند که قسمت اعظم مقاومت بتن سنگی به مقاومت شن و ماسه مصرفی دارد که باید مقاومت دانه درصد بزرگی آنها به وسیله آزمایشگاه تاکید می گردد. همچنین شن و ماسه مصرفی در بتن باید در مقابل عوامل جوی مقاوم بوده و به مرور زمان خورندگی در آنها ایجاد نشود.

2- آب

     آب در بتن دارای سه نقش اساسی می باشد.

الف: سیمان در مجاورت آن شروع به فعل و انفعالات شیمیایی نموده و تشکیل سیکیلاتها و آلومیاتهای کلسیوم متبلور می دهد که اساس گرفتی و سخت شدن بتن می باشد. این مقدار آب در حدود 20 الی 25 درصد وزن سیمان است.

ب: آب سطح دانه هایی سنگی را تر نموده و باعث لغزش این عناصر بر روی یکدیگر می گردد.

بدیهی است هر مقدار سطح دانه ها بیشتر باشد یعنی هر قدر دانه ها ریزتر باشند آب بیشتری در این قسمت مصرف می شود. به همین علت مقدار این آب متفاوت بوده و در حدود 25% وزن سیمان است.

پ: آب باعث روان شدن بتن می گردد تا بهتر بتوان بتن را حل نمود و در قالب ریخته و آن را به شکل قالب در آورد.

 

3- سیمان :

سیمان واژه لاتینی است که از کلمه Caementun و یا Caedimentum گرفته شده و به معنی خرده سنگ است.

سیمان ماده چسبنده است و به رنگ خاکستری که در مجاورت آب و در مجاورت هوا و بعضی از انواع آن بدون مجاورت هوا در اثر فصل و انفعالاتی پیچیده شیمیایی سخت شده و قطعات خرده سنگ مجاور خود را به یکدیگر می چسباند.

برای اولین بار سیمان پرتلند توسط شخصی در انگلستان کشف گردید و چون رنگ آن بعد از خشک شدن به رنگ سنگ های ساحلی جزیره پرتلند بود به نام سیمان پرتلند معروف گردید. سیمان پرتلند رایج ترین سیمان مصرفی در دنیا است.

طرح اختلاط:

منظور از نسبت مخلوط کردن اجزاء آن است که نسبت مناسبی برای اختلاط شن و ماسه بدست می آوریم تا دانه های درشت تر را پر کرده و جسم توپر بدون فضای خالی و حداکثر وزن مخصوص بدست آید و همچنین تعیین مقدار لازم آب بطوریکه بتن به راحتی قابل حمل و نقل بوده و در قالب خود جا گرفته و دور میله گرد ها را احاطه نموده و کلیه فضای خالی قالب را پر نماید.

مقاومت بتن با افزایش سیمان بالا می رود حداکثر سیمانی که در آئین نامه ها برای بتن مجاز دانسته اند 40 کیلو گرم در متر مربع شن و  ماسه می باشد.

اگر مقدار سیمان از 400 بیشتر باشد جای مصالح سنگی را می گیرد و به جای قطعات سنگی که مقاومت بیشتر دارند قطعات سیمان خواهیم داشت و در نتیجه باعث ضعف قطعه بتنی می باشد.

قسمت های مختلف ساختمانهای بتنی:

 

1- پی2- ستون 3- تیرهای اصلی4- سقف 5- دیوار

 

برای اجراء ساختمان های بتنی به کارگاه های زیر نیازمندیم:

 

1- کارگاه قالب بندی یا کارگاه نجاری

2- کارگاه آرماتور بندی

3- کارگاه تأید بتن

4- کارگاه تهیه شن و ماسه

پی:

پی کنی به دو دلیل انجام می شود:

1- دسترس به زمین بکر:

با توجه به اینکه کلیه بار ساختمان به وسیله دیوارها یا ستون ها به زمین منتقل می شود و در نتیجه ساختمان باید روی زمینی که قابل اعتماد بوده و تحمل بار ساختمان را داشته باشد بنا گردد. برای دسترسی به چنین زمینی ناچار به ایجاد پی کنی برای ساختمان می باشیم.

2- برای محافظت پایه ساختمان:

 

برای محافظت پایه ساختمان و جلوگیری از تاثیر عوامل جوی در پایه ساختمان باید پی سازی نمایم. در این صورت حتی در بهترین زمین ها نیز باید حداقل پی هایی به عمق 40 تا 50 سانتی متر حفر کنیم.

ابعاد پی:

عرض و طول و عمق پی ها کاملاً بستگی به وزن ساختمان و قدرت تحمل خاک و حمل ساختمان دارد.  در ساختمان های بزرگ قبل از شروع کار بوسیله آزمایشات مکانیک خاک قدرت مجاز عملی زمین را  تعیین نموده و از روی آن مهندس محاسب ابعاد پی را تعیین می نماید ولی در ساختمان های کوچک که آزمایشات مکانیک خاک در دسترس نیست باید از مقاومت زمینی در مقابل بار ساختمان مطمئن شویم. اغلب مواقع قدرت مجاز تحملی زمین برای ساختمانهای کوچک با مشاهده خاک پی و دیدن   طبقات آن و طرز قرار گرفتن دانه ها به روی همدیگر و یا ضربه زدن به وسیله کلنگ به محل پی قابل تشخیص می باشد.

 

انواع پی ها:

 

پی ها از لحاظ نوع ساختمان و مقاومت زمین و وزن ساختمان دارای سه نوع پی می باشد:

1- پی های نقطه ای 2- پی های نواری  3- پی های عمومی

 

قالب بندی واجرای فونداسیون:

 

پس از تشخیص آزمایشگاه مکانیک خاک مبنی بر مناسب بودن زمین جهت اجرای پروژه اقدام به آکس بندی محل قرار گیری فونداسیون می گردد. پس از آکس بندی محل فونداسیون ها شناژها دوباره رنگ ریزی دقیق انجام می شود و پس از آن بتن مگر (نظافت) با عیار kg 150 سیمان در متر مکعب به ارتفاع cm10 در کف زمین اجرا می گردد و البته قبل از اجرای بتن مگر زمین مورد نظر کاملاً تسطیح و رگلاژ سطوح خاک انجام می پذیرد علت اجرای بتن مگر هم به این دلیل است که اولاًسطح کلیه فونداسیونها و شناژها تراز می گردند و ثانیاً بتن مگر باعث جدا شدن بتن مسلح و خاک می گردد که به این طریق املاحی که باعث از بین رفتن بتن مسلح به مرور زمان می شوند در بتن نفوذ ننمایند. بتن مگری که درست می شود شامل اوزان مصالح به شرح زیر می باشد.

 

kg 150 آب kg800 شن      kg1000 ماسه   kg150 سیمان

که پس از اختلاط صحیح استفاده می گردید قابل ذکر اینکه قبل از اجرای بتن مگر و بعداز تسطیح و رگلاژ کردن خاک موقعیت شناژها و فونداسیونها را آبپاشی می نمایند تا باعث چسبندگی بهتر خاک و بتن مگر گردد.

پس از ریختن بتن مگر نوبت به مرحله قالب بندی می رسد قالب بندی بوسیله آجر فشاری معمولی به ابعاد 5×11×22 سانتی متر و با ملات ماسه سیمان اجرا گردید. کلیه قالب بندی ها پیرامون پی های نواری و شناژها نیز اجرا گردید وظیفه قالب بندی نگهداری بتن مسلح در داخل خود می باشد نکات مهمی که در قالب بندی می بایست اجرا گردد این است که می باید دقت گردد  تا قالب بندی به صورت شاقول اجراء گردد تا اندازه بتن از نقشه و مشخصات بیشتر و یا کمتر نگردد و چون قالب بندی به صورت دیوارهای   cm10اجرا می شود. بنابراین تدابیر لازم جهت عدم فرو ریختن قالبها در هنگام بتن ریزی می بایست لحاظ گردد به این خاطر پشت قالبها توسط خاک پر می گردید و دیوارها توسط شمع های چوبی کوچک مهار می شد بدین صورت از فرور ریزی قالب های جلوگیری به عمل آمد.

آرماتور بندی پی:

در مرحله بعد از قالب بندی نوبت به آرماتور بندی می رسد آرماتورها به صورت یک ردیف در بالا و به صورت مش در پایین در پی ها قرار می گیرند. آرماتور بندی به صورت مش یعنی اینکه میلگردها به صورت حصیری یا شطرنجی در کنار یکدیگر قرار می گیرند آرماتور بندی شناژها نیز بدین صورت است که میلگردها به صورت ردیف در پی قرار می گیرد و بوسیله خاموتها به یکدیگر متصل می گردند و اورلب میلگردها تا 20φ تا 40 برابر φ میلگرد و از 20 φ به بالا 45 برابر φ میلگرد می باشد. برای مثال اورلب میلگرد 20 φ 80 سانتی متر باید باشد خاموتها و مش ها بوسیله سیم فولادی نمره یک به همدیگر گره می خورند. در ضمن ریشه گذاری ستونها و دیوارهای برشی نیز در آرماتور بندی پی باید انجام بگیرد در ریشه گذاری ستون ها باید خیلی حساس بود و ریشه گذاری را طوری انجام داد و با سیم فولادی محکم نمود که در هنگام بتن ریزی تغییری در آنها ایجاد نگرد و آکس بندی به هم نخوره و تغییری نکند و همچنین در زمان بتن ریزی مگر باید سطح بتن ریزی را کاملاً تراز نمود تا در زمان آرماتور بندی و بتن ریزی مشکلی بوجود نیاید و برای تراز نمودن سطح به دو روش زیر عمل می شود:

 

1-  با استفاده از شیلنگ تراز و یک چوب قائم به اندازه ای نیم متری:

 

نحوه عمل به این صورت است که چوب قائم را روی صفحه قرار داده و اندازه 10 سانتی متر یا بیشتر روی چوب علام می زنیم تا شیلنگ تراز آب را به صورت قائم روی چوب نگه داریم. البته اندازه زده شده روی چوب قائم می بایستی در تمام صفحات رعایت شود. عیب ان کار اینست که در فواصل طویل این کار معمولاً دارای خطاست. دوم اینکه می بایستی هوا در داخل آب و محفظه شیلنگ وجود نداشته باشد.

 

2- با استفاده از دوربین:

 کار انجام شده با این وسیله دقیق و بدون اشتباه است.

 

جوشکاری تیرچه ها:

میلگردهای تیرچه ها در اندازه های مشخص با استفاده از قیچی میلگرد بر زمینی بریده شده و پس از آن خاموتهای آنها بریده می شود و پس از خم کردن خاموت ها که به سه نوع می باشد.

1- قلابی 2- زیگزاگی تکی 3- زیگزاگی پیوسته

که در این پروژه از خاموتهای قلابی استفاده می گردید. نوبت جوشکاری خاموت به میلگرد می باشد که پس از انجام آن تیرچه آماده بتن ریزی می باشد که بتن ریزی تیرچه ها نیز با استفاده از ناودانی به این صورت می باشد که بتدا بتن را در ناودانی ریخته میلگرد آماده شده را در داخل ناودانی قرار می دهند و با تکان دادن میلگرد را در بتن جای می دهند که پس از خشک شدن از ناودانی در آورده و بعد از چندین مرتبه آبدهی جهت کار گذاری آماده می شود و باید توجه داشت که در زمان جایگذاری میلگرد در بتن، میلگرد بیش از اندازه در بتن فرو نرود تا قسمت زیرین میلگرد در تماس با بتن باشد.

و در مورد ساختمان تیرچه قابل ذکر اینکه تیرچه تشکیل شده است از یک عدد میلگرد و در بالا و دو یا سه عدد در زیر (نسبت به دهانه سقف مورد نظر متغیر است). که بوسیله خاموتها به هم متصل می گردد و φ نیز نسبت به دهانه سقف مورد نظر متغییر است و دهانه بیش از هشت متر در اجرای سقف تیرچه و بلوک از نظر مقاومت جوابگو نیست و مشکل ساز است.

مرحله بتن ریزی پی:

در این مرحله نوبت به بتن ریزی پی می رسد. قبل از بتن ریزی باید دیواره داخلی قالب بندی را با استفاده از نایلون پوشش داد تا بدین وسیله سطوح کناری بتن که در حقیقت همان ارتفاع بتن ریزی است کاملاً صاف و صیقلی در آیند و همچنین ابزار لازم قبلاً در سر کار آماده شد. بتن ریزی می تواند به دو طریق انجام پذیرد:

 

1- با استفاده از دستگاه بچینگ :

 

که در داخل یا بیرون پروژه تا فاصله معینی می تواند نصب گردد و توسط کامیون تراک میکسر به محل پروژه حمل و در آنجا مورد استفاده قرار گیرد. بتن نیز نباید بیش از یکساعت در دال تراک میکسر باقی بماند زیرا بتن گیرش خود را آغاز می نماید در نتیجه مقاومت بتن پایین می آید.

2-  بتن ریزی با استفاده از دستگاه بتن یر:

 

این کار نیز با استفاده از کارگران ماهر بتن و دستگاه بتونیر انجام می پذیرد در این پروژه از دستگاه بتونیر 350 استفاده گردید.

بتن ساخته شده در این مرحله شامل مواد :

الف: 350 کیلوگرم سیمان

ب: 900 کیلوگرم ماسه

پ: 450 کیلوگرم شن بادامی

د: 400 کیلوگرم شن نخودی

ن: 180 کیلوگرم آب

کارگران ماهر در بتن تقریباً اوزان زیر را با استفاده از پیمانه که برای این کار تعبیه گردید بود در داخل دستگاه بتن یر می ریختند. بتن پس از اختلاط کامل در داخل قالب بندی ریخته می شد. البته آرماتورهای کار گذاری شده در داخل قالب بندی ها می بابایستی از هر طرف به اندازه ی 5 سانتی متر فاصله داشته باشد تا بتن به طور کامل میلگرد را احاطه نماید. پس از ریختن بتن در داخل قالبندیها بتن باید ویبره شود و این کار توسط ویبراتور انجام می گیرد. ویبراتور باعث خروج هوای داخل بتن می گردد زیرا باقی ماندن هوا در بتن باعث متخلخل شدن بتن می گردد که در اصطلاح به آن پوکی بتن نیز می گویند.

آزمایشگاه بتن نیز در حین بتن ریزی اقدام به نمونه برداری می نماید. نمونه برداری به این صورت است که آزمایشگاه بتن با استفاده از نمونه مکعبی که تعداد آنها 5 عدد می باشد را در سه مرحله با بتن ساخته شده پر می نماید و توسط میله مخصوص در هر مرحله 14 بار ضربه می زند که این کار همان عمل ویبراتور و خارج شدن هوای بتن را انجام ی دهد. البته قبل از ریختن بتن در داخل قالبها مشخصات پروژه و کارفرما و پیمانکار پروژه را در برگه ای نوشته و در زیر قالب قرار می دهند تا مشخص گردد که این نمونه متعلق به کدام پروژه می باشد.

نمونه های برداشته شده در طی روزهای هفتم، بیست هشتم و نود شکسته خواهد شد. که نمونه شکسته شده روز هفتم نشانگر قابل قبول بودن بتن و یا غیر قابل بودن می باشد که در این پروژه عیار بتن در روز هفتم قابل قبول بود و در صورت غیر قابل بودن عیار، بتن تخریب شده و دوباره بتن ریزی انجام می پذیرد که در این مرحله نیز مراحل قبلی تکرار می گردد.

پس از مرحله ی بتن ریزی مرحله عمل آوری بتن بسیار مهم می باشد که با استفاده از ورق های پلاستیکی یا گونی پوشانده می شود. تا به این طریق بتن تازه در معرض مستقیم نور آفتاب و عوامل جوی قرار    نگیرد. پس از گیرش اولیه بتن که معمولاً 24 ساعت بعد از انجام می گیرد اقدام به آب دهی بتن در طی 7 روز به صورت مداوم عمل می نماید تا واکنش هایی که باعث مقاومت بتن می شود به نحو مطلوبی   صورت پذیرد.

آرماتور بندی ستونها:

پس از بتن ریزی و عمل آوری بتن نوبت به آماتور بندی ستون ها می رسد که در آرماتور بندی ستون ها ابتدا میلگرد ها را در این پروژه تعداد آنا برای ستونها هشت عدد و از 20 φ می باشد را بریده و به ریشه های ستونها که در آنها آرماتور بندی پی جایگذاری شده بود می بندند و با استفاده از خامتها که قبلاً بریده و خم شده اند که از میلگرد 10 φ می باشد بوسیله سیم فولادی به میلگردها وصل می کنند که فاصله خاموتها در cm80 اول و cm80 آخر ارتفاع ستون cm10 و در وسط cm15 می باشد و در ارتفاع میلگردهای بریده شده جهت ستونها باید توجه داشت که اورلب ستونهای طبقه بعدی نیز در ارتفاع میلگردها مد نظر قرار گیرد در ضمن میلگردهای دیوارهای برشی را نیز که به صورت شبکه ای می باشد را بریده و با ستفاده از سیم فولادی در ریشه های جایگذاری شده در پی جهت دیوارهای برشی وصل کرد و به همدیگر محکم نمود تا همزمان با بتن ریزی ستونها آنها نیز بتن ریزی شوند و دیوارهای برشی در ساختمانهایی با اسکلت بتونی نقش بادبند را در ساختمانهایی با اسکلت فلزی ایفا می کنند.

قالب بندی ستونها:

پس از مرحله آرماتوربندی ستون ها و دیوارهای برشی نوبت به قالب بندی ستونها و دیوار برشی می رسد که قالب بندی در این قسمت به دو صورت امکان پذیر است.

1- قالب بندی چوبی2- قالب بندی فلزی که در این پروژه قالب بندی به صورت چوبی می باشد.

قالب بندی ستونها باید خیلی دقیق باشد تا در اجرای تیزها مشکلی ایجاد نشود.

قالب بندی ستونها بدین صورت بود که قالب ها توسط کارگران قالب بند به صورت نر و ماده ساخته می شد و در دور ستونها  به همدیگر متصل می گردیدند و با استفاده از سیمهای قالب بندی و میخ همدیگر را نگه می داشتند و به وسیله شاقول تنظیم و با استفاده از تیرهای چوبی مهار می شدند تا در هنگام بتن ریزی کج نشوند و با قالبها از هم جدا نگردند و در قالب بندی باید جای قرار گرفتن پله ها مد نظر قرار گیرد تا بعد از بتن ریزی مشکلی ایجاد نشود چون اگر جای اورلب پله در ستونها تعبیه نگردد و بتن ریزی انجام گیرد به ناچار باید جای اورلب پله شکسته و اورلب پله، در آنجا تعبیه گردد و این کار باعث می شود ستون به اصطلح شکسته شود و مقاومت کمتری در هنگام فشار وارده و زلزله از خود نشان بدهد و این کار خطر تخریب را در پی دارد و در ضمن چوب های مورد استفاده در قالب بندی باید با استفاده از روغن سیاه و گازوئیل روغنکاری گردند تا هنگام باز کردن قالب بندی قالبها راحتر از بتن جدا شوند.

بتن ریزی ستونها و دیوارهای برشی:

بعد از قالب بندی ستونها و دیوارهای برشی نوبت بتن ریزی آنها می باشد که این کار باید بسیار ماهرانه انجام پذیرد و چون اگر عیار یک قسمت از ستون کمتر باشد ستون از آن قسمت در آینده شکسته شده و باعث تخریب می شود و در بتن ریزی ستون ها و دیوارهای برشی بعد از ریختن مقدار معینی از بتن با استفاده از ویبراتور بتن را ویبره می نمایند تا بتن کاملاً فشرده شده و حبابهای هوا از آن خارج گردند و اینکار تا پایان بتن ریزی چندین بار و به مقدار لازم انجام می شود باید توجه داشت که بعد از باز شدن قالب های ستونها و دیوارهای برشی، بتن تا 7 روز رطوبت نسبی خود را حفظ نماید تا استحکام لازم را برای بارگذاری بدست آورده و این کار با استفاده از پوشاندن با گونی و ورق های پلاستیکی و آبپاشی انجام می گرفت.

آرماتور بندی و قالب بندی تیرها واجرای سقف:

بعد از بتن ریزی ستونها و دیوارهای برشی  نوبت به آرماتور بندی تیرها می رسد که میلگرد برای تیرهای این پروژه از 22 φ و برای خاموتها از 10 φ استفاده می شد که در cm80 اول و آخر فاصله خاموتها cm10 و در وسط فاصله خاموتها cm15 و تعداد میلگرد مصرفی در تیرها متغیر بود همزمان با آرماتور بندی تیرها، تیرچه های سقف نیز باید با سوار شدن بر روی تیرها کار گذاشته شوند و بعد از آن بلوکهای سفالی سقف در ما بین تیرچه ها چیده شود.

البته قبل از کار گذاشتن تیرچه ها و چیدن بلوکهای سفالی از زیر سقف با استفاده از شمعهای چوبی قالب های چوبی در زیر تیرها کار گذاشته می شوند و با تنظیم ارتفاع شمعها تیرها تنظیم می گردیدند و تراز می شدند و طرف بیرونی میلگرد تیرها با قرار دادن قالبهای چوبی در طرف بیرونی تیرها بوسیله سیم قالب بندی در جای خود محکم می شدند و با مهار از پشت جلوی کنده شدن قالب هنگام بتن ریزی را می گرفتند بعد از قالب بندی تیرها از زیر و طرف بیرونی و جایگذاری تیرچه ها و چیدن بلوکها از روی  بلوکها میلگردهای حرارتی را کار می گذارند بدین صورت که میلگردها را به فاصله cm30 از همدیگر و با  اتصال بوسیله سیم فولادی به تیرچه ها وصل می کنند اهمیت اینکار این است که مقاومت ساختمان را هنگام لرزش بالا می برد. در ضمن در این قسمت نیز باید توجه داشت که میلگرد با تخته قالب ها فاصله داشته باشد تا بتن سطح زیرین میلگرد را بپوشاند.

بتن ریزی تیرها و سقف:

بتن ریزی سقف و تیرها در این پروژه به صورت همزمان انجام می شد و ارتفاع بتن تیرها cm35 و ارتفاع بتن سقف حدود cm7 بود که بعد از اینکه مقدار مشخصی از سقف و تیرها بتن ریزی می شدند با استفاده از ویبراتور بتن ویبره می شد و فشرده می گردید و هوای داخل بتن خارج می شد و این کار تا پایان بتن ریزی باید تکرار شود.

پله:

    پله وسیله ارتباط طبقات ختلف ساختمان می باشد که در این پروژه بوسیله اورلب هایی که در ستونها قبلاً کار گذاشته شده بود میلگردهای پله جایگذاری گردید و پایگرد پله به صورت مش اجرا شد و با استفاده از اورلب های پایگرد، شمشیری پله نیز به صورت مش اجرا گردید و بعد از قالب بندی به صورت دال بتن، بتن ریزی انجام گرفت باید توجه داشت که فاصله شمشیری پله از شمشیری پله پایینی آنقدر باشد که یک نفر آدم با قد معمولی بتواند بدون احساس ترس از آن عبور کند. حداقل ارتفاع در حدود cm195 اجرا می شود.

آرماتور بندی، قالب بندی و بتن ریزی ستونها، تیرها و دیوارهای برشی و اجرای سقف و پله برای کلیه طبقات همانند توضیحاتی که قبلاً اشاره شد اجرا گردید و انجام گرفت.

مرحله دیوار چینی:

 دیوار چینی در زیر زمین به صورتی بود که باآجر معمولی و باملات ماسه سیمان و آب به صورت دیوار 10 سانتی متر اجرا شد سپس یک لایه اندود سیمان روی آن را پوشاند و پس از آن عایق بندی رطوبتی در آن اجرا گردید. در عایق بندی رطوبتی ابتدا یک لایه قیر تمام سطح را پوشانده و اورلب لازم نیز مد نظر قرار داده شد سپس یک لایه گونی چتایی درجه 1 روی آن کشیده شد پس از آن یک لایه اندود قیر یر روی آن کشیده شد و سپس یک تیغه 10 سانتی در جلوی آن اجرا گردید. و در طبقات بعدی نیز با استفاده از بلوک سفالی تو خالی 10×20×20 دیوار چینی انجام گردید. نکته مهم در آجر کاری این است که بندها از هم بر گردد و به اصطلاح (قفل بند) گردد.

نظرات 2 + ارسال نظر
فرناز دوشنبه 27 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 09:26 ق.ظ

مممنون عالی بود

خواهش وظیفه بود

فرناک جمعه 3 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 02:16 ب.ظ

الی بود!

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد