فتح الله شفیعی

فتح الله شفیعی

مهندسین عمران روستای بردکوه
فتح الله شفیعی

فتح الله شفیعی

مهندسین عمران روستای بردکوه

مدیریت هوشمند ساختمان

 تکنولوژی ساختمان هوشمند امکانات متنوع و گسترده ای در اختیار می گذارد که هر شخص نسبت به علاقه و سلیقه خود می تواند از تمامی یا تنها بخشی از آن بهره مند شود. با کمک این تکنولوژی، تمامی وسایل و تجهیزات داخل ساختمان، بر حسب خصوصیات محل و نیاز استفاده کنند گان، توسط صفحه ای نمایش داده می شوند و از همان جا قابل کنترل و مدیریت هستند. ویژگی منحصر به فرد این تکنولوژی، ایجاد هماهنگی و یکپارچه سازی بین تمامی سیستم هایی است که تاکنون به صورت منفرد استفاده می شده اند و به این ترتیب در محدوده وسیعی امکان طراحی، نصب و استفاده می دهد. از فواید اصلی این تکنولوژی در کنار ایجاد راحتی و امنیت بیش تر، می توان به صرفه جویی در مصرف انرژی اشاره کرد. فلسفه اصلی تکنولوژی ساختمان هوشمند براساس محوریت بخشیدن به شخص استفاده کننده و نیازهای او پایه ریزی شده، به درخواست های امروز و آینده پاسخی ساده و مناسب می دهد و قابلیت هماهنگ شدن با تکنولوژهای بعدی را داراست.

  - در ساختمان هوشمند منابع نور اعم از چراغ سقفی، دیواری، رومیزی، چراغ های رنگی تزئینی، فلورسنت و لامپ های LED همگی به تفکیک یا گروهی قابل کنترل هستند.با این روش می توان بدون نیاز به سرکشی به تمامی چراغ ها از وضعیت تک تک آن ها اطلاع حاصل کرد و آن ها را «روشن-خاموش» یا " Dim " کرد.
    
    -ساختمان هوشمند قابلیت مدیریت سیستم دزدگیر، دوربین های مداربسته و حسگر اثر انگشت ( Biometric System ) را داراست. از مزیت های اصلی می توان دقت بالا، قابلیت کنترل از راه دور، امکان ارسال SMS روی تلفن همراه، منطقه بندی فضای تحت پوشش ( Zone ) و تشخیص دود و آب گرفتگی را نام برد.
    
    - با یک لمس روی صفحه کنترل، پرده و کرکره (نصب شده در داخل یا خارج) و سایبان ها به سادگی قابل کنترل هستند. هنگام ترک ساختمان با یک نگاه به صفحه نمایش از وضعیت باز و بسته بودن کلیه درها و پنجره ها آگاه شوید. کنترل درها با استفاده از حسگر اثر انگشت و کارت های مغناطیسی به صورت مرکزی، علاوه بر ایجاد ایمنی بیش تر امکان طبقه بندی و زمان بندی دسترسی به ساختمان را به وجود می آورد.
    
    - در ساختمان هوشمند، می توان دمای اتاق ها را به تفکیک و بنا به نیاز تنظیم کرد. همچنین مشروط کردن رویه کار سیستم به حضور ساکنین در ساختمان تاثیر بسزایی در کاهش مصرف انرژی خواهد داشت.
    
    - در ساختمان هوشمند استفاده از آرشیو موسیقی و فیلم بنا به سلیقه شخصی و به تفکیک از هر اتاق امکان پذیر است. آرشیو موسیقی و فیلم شامل: DVD ، CD ، Radio ، TV ، DVB ، Sound Box و ... که از آن در تمام اتاقهای ساختمان بدون نقل و انتقال دستگاه و یا حتی CD و DVD مورد نظر استفاده می شود.
    
    - با به صدا در آمدن آیفون، تصویر مراجع در صورت تمایل فقط روی صفحه نمایش مورد نظر یا روی کلیه صفحات نمایش منعکس می شود. همچنین هنگامی که ساکنان در ساختمان حضور ندارند تصویر مراجع و زمان مراجعه ثبت شده و پس از بازگشت از آن مطلع خواهید شد.
    
    - آبیاری گل و گیاه، تنظیم فواره و آبشارهای مصنوعی از طریق صفحه کنترل به سادگی قابل کنترل هستند. همچنین ساختمان هوشمند می تواند کنترل، آبیاری گل و گیاه در حیاط و یا داخل ساختمان را به طور خودکار طبق برنامه از پیش تعیین شده عهده دار شود. برای مثال هر غروب در صورت پایین تر بودن رطوب چمن از 33درصد سیستم آبیاری به شکل خودکار به کار می افتد.
    
    - در ساختمان هوشمند روشن کردن و تعیین حرارت سونا، اطلاع یافتن از زمان رسیدن سونا به دمای مطلوب، خودکار کردن تصفیه استخر و یا جکوزی همگی به سادگی امکان پذیر است.
    
    - پشتیبانی از چند خط تلفن، پیام گیر، تلفن سانترال، سرویس Caller ID و Fax از ویژگی های ساختمان هوشمند هستند. همچنین در محیط تحت پوشش می توان از تلفن تصویری ( In-House Video telephony ) استفاده کرد.
    
    - در ساختمان هوشمند، امکان اطلاع یافتن از وضعیت تمامی وسایل الکتریکی و کنترل آن ها وجود دارد. مثلاً پس از اتمام کار ماشین لباس شویی هشداری مبنی بر اتمام کار به اطلاع می رسد، هنگام استفاده از جارو برقی با به صدا در آمدن زنگ تلفن یا آیفون جارو به صورت خودکار خاموش می شود. به این صورت احتمال نشنیدن صدای زنگ تلفن هنگام کار با وسایل خانگی پر صدا یا به علت زیاد بودن صدای موسیقی، در ساختمان هوشمند عملاً منتفی است. همچنین در صورت باز ماندن در یخچال به مصرف کننده اخطار لازم داده می شود.
    
    - با یک صفحه کنترل مرکزی شما قادر به کنترل هوشمند تمامی دستگاه های موجود در ساختمان و آگاهی از وضعیت کارکرد آن ها هستید. صفحه نمایش مجهز به تکنولوژی لمسی ( Touch Screen ) است که به راحتی در استفاده از آن می افزاید و برای استفاده احتیاج به وسیله ورودی دیگری نیست.
    
    - با استفاده از این تکنولوژی امکان کنترل ساختمان هوشمند به صورت بی سیم ( Wireless ) وجود دارد. وسیله کنترلی می تواند یک PDA ، Tablet PC و یا یک Remote Control ساده رادیویی باشد. مزیت اصلی استفاده از RF نسبت به IRDA (تکنولوژی به کار رفته در کنترل های تلویزیون) کارکرد از مسافت های طولانی تر و عدم نیاز به دید مستقیم است.
    
    - ساختمان هوشمند امکان اطلاع یافتن از وضعیت کنونی و کنترل ساختمان را از راه دور محیا می کند. شما می توانید با استفاده از SMS ، تلفن گویا ( Call Center ) و یا از طریق اینترنت از این امکان بهره مند شوید.
    
     - سناریو به معنای انجام گروهی از کارها فقط با فشار دادن یک دکمه یا یک لمس به روی صفحه کنترل است. راحتی و سرعت در ایجاد فضای مناسب هدف اصلی استفاده از سناریوهاست.
    
    - ساختمان هوشمند در جهت ایجاد راحتی برای شما، کنترل برخی از امور روزمره و تکراری را به دست گرفته و برای شما آسایش بیش تری به ارمغان می آورد. عملکرد خودکار سیستم می تواند شامل کارهای از پیش تعیین شده باشد یا با استفاده از سنسورهای دما، نور، باد، باران، سنجش رطوبت و سنسور تشخیص حضور شخص و ... شرایط را به صورت بهینه تنظیم کرده و یا اخطارهای لازم را اعلام کند.
    
    ساختمان هوشمند با استفاده از اتوماسیون و برعهده گرفتن برخی کارهای تکراری راحتی بیش تر برای ساکنان خود به ارمغان می آورد. از طرف دیگر، برای ایجاد فضای دلخواه در ساختمان هوشمند تنها یک اشاره کافی است: «سناریوها وظیفه تنظیم دقیق محیط را به عهده می گیرند.استفاده از یک نرم افزار کارآمد با User Interface ساده و چند زبانه (از جمله فارسی) برای کنترل تمامی تجهیزات مزیت دیگری است که موجب سادگی زندگی در ساختمان هوشمند می شود. کار با این نرم افزار نیاز به هیچ آموزش خاصی ندارد.»
    
    در شرایط بحرانی از جمله آتش سوزی، آب گرفتگی و سرقت، ساختمان هوشمند اخطارهایی اعلام می کند که می تواند سهم بسزایی در پیشگیری از وقوع خرابی یا بیش تر شدن آن ایفا کند. ویژگی خاص دزدگیر در منطقه بندی ( Zone ) فضاهای تحت پوشش، استفاده از سنسور دقیق تشخیص حضور شخص، حسگر اثر انگشت و همچنین کنترل و ضبط تصاویر دوربین های مدار بسته به صورت دیجیتال ایمنی را برای منازل به شکل چشمگیری بالامی برد.
    
    - انعطاف پذیری در اجرا و استفاده از خصوصیات شاخص تکنولوژی هوشمند است. با استفاده از ابزاری که این تکنولوژی در اختیار قرار می دهد، برای اضافه کردن این امکانات به منازل موجود در اکثر موارد نیاز به سیم کشی مجدد و تعویض تجهیزات موجود در ساختمان وجود ندارد.استفاده از کلیدها و صفحات نمایش هوشمند برای برنامه ریزی و اجرای دستورات، امکان کنترل با استفاده از Remote Control از داخل ساختمان و یا با تلفن همراه، همگی ساکنان را برای دسترسی به امکانات ساختمان یاری می کنند.
    
    - مدیریت مصرف انرژی در ساختمان هوشمند تاثیر بسزایی در صرفه جویی مصرف انرژی دارد. وابسته کردن نور و سیستم تهویه به حضور شخص و برنامه ریزی بهینه دمای اتاق ها در ساعات مختلف شبانه روز از مصادیق این مدیریت مصرف انرژی هستند.
    
    همچنین جلوگیری از تابش مستقیم نور آفتاب به داخل ساختمان در تابستان توسط کنترل اتوماتیک پرده و کرکره، سبب صرفه جویی در مصرف انرژی الکتریکی برای دستگاه های سرمایشی می شود.
    
    منبع: www.bms-iran.com

نظرات 1 + ارسال نظر
رضا پنج‌شنبه 17 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 04:28 ب.ظ http://vasetepeyvandha.blogsky.com

سلام ودرود
از آشنایی با شما خوشحالم .من واسط ازدواج هستم و در مورد ازدواج به شما راهنمایی و یاری میدهم.
مایل بودید لینک کنید منم لینک میکنم.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد