فتح الله شفیعی

فتح الله شفیعی

مهندسین عمران روستای بردکوه
فتح الله شفیعی

فتح الله شفیعی

مهندسین عمران روستای بردکوه

افتادن از روی بار

در موعد حادثه پیرو درخواست یک کارگاه از دفتر خدماتی جرثقیل ،آقای (الف) به عنوان یکی از رانندگان شاغل در مرکز به همراه شاگرد کمکی آقای (ب) به محل مورد نظر اعزام می شوند. خدمات خواسته شده توسط شرکت تخلیه کانتینرها  از یک دستگاه تریلی بوده است. در یکی از مراحل کار شاگرد کمکی زنجیرهای مربوط را به حلقه های روی کانتینر بسته و طرف دیگر آنها را داخل قلاب جرثقیل می اندازد، پس از اتمام کار بستن زنجیرها راننده جرثقیل اقدام به بلند کردن کانتینر می نماید که ناگهان در همان لحظه اول بر اثر فشار وارده به زنجیرها یکی از آنها پاره شده و با شدت به مصدوم که بر روی کانتینر قرار داشته برخورد می نماید که همین امر موجب سقوط وی از روی کانتینر شده که درنهایت باعث شکستگی دست راست شده است.

علت حادثه: این حادثه بدلایل زیر بوقوع پیوسته است:

1- سهل انگاری و عدم دقت کافی راننده جرثقیل درخصوص اقدام به بلند کردن در حالیکه مصدوم بر روی کانتینر قرار داشته است.

2- عدم رعایت ماده 177 از آئین نامه حفاظتی وسایل حمل و نقل و جابجا کردن مواد و اشیاء در کارگاه ها توسط مسئولین دفتر خدماتی جابجایی بار  که متن آن عیناً در ذیل درج می گردد:

ماده 177 : زنجیرهای بستن و بلند کردن بار، حلقه ها، چنگک ها و سایر اتصالات باید از نظر کشش، فرسودگی، خوردگی، شکستگی، ترک خوردگی و هر نوع خرابی دیگر قبل از شروع هر نوبت کار مورد معاینه قرار گیرد مگر آنکه در طی سه ماه گذشته بازرسی و آزمایش شده باشد.

3 - عدم رعایت ماده 17آیین نامه حفاظتی وسایل حمل و نقل و جابجاکردن مواد و اشیاء در کارگاه ها توسط کارگر مصدوم که متن آن عیناً در ذیل درج میگردد:

ماده 17 : کابل ها، زنجیرها، تسمه ها، طناب ها، قلاب ها و به طور کلی لوازمی که جهت بلند‎کردن بار مورد استفاده قرار میگیرد همه روزه باید به وسیله کارگران علامت دهنده و یا اشخاص دیگری که به عنوان کمک به کارگر بالابر از روی زمین دستور می دهند مورد بازدید قرار گیرد

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد