فتح الله شفیعی

مهندسین عمران روستای بردکوه

فتح الله شفیعی

مهندسین عمران روستای بردکوه

مقایسه سیستم دوگانه قاب خمشی فولادی ودیوار برشی فولادی نازک با س

مقایسه سیستم دوگانه قاب خمشی فولادی ودیوار برشی فولادی نازک با سیستم دوگانه قاب خمشی فولادی و مهاربند ضربدری یا شورون به روش طراحی بر اساس سطوح عملکرد

 
منصور قلعه نوی 1، محمود میری 2،حامد همتی پورگشتی 3
گروه مهندسی عمران –دانشگاه سیستان و بلوچستان
آدرس پست الکترونیکی : poorgashti1380@yahoo.com

خلاصه

برای مقابله با نیروهای جانبی و به ویژه نیروی زلزله سیستم های مختلفی به کار می رود که از آن جمله سیستم های دو گانه می باشند که شامل تر کیبی از قاب خمشی و سیستم مقاوم دیگری هستند.در آیین نامه 2800 سیستم های دو گانه فولادی شامل قاب خمشی و انواع بادبندهاست و از دیوار برشی فولادی (SSW) سخنی به میان نیامده است. تنها در آیین نامه کانادا( 1994 (SSW) به طور صریح یک بخش به این عنصر باربر اختصاص داده شده است اخیرا از میان روشهای طراحی ساختمانها در برابر زلزله روش "طراحی بر اساس سطوح عملکرد" به دلیل در نظر گرفتن رفتار غیر ارتجاعی سازه ها در دستورالعمل هایFEMA274,FEMA273,ATC 40 مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله از سیستم های دو گانه شامل قاب خمشی متوسط و دیوار برشی فولادی نازک و قاب خمشی متوسط و بادبندهای همگرا در قابهای مختلف استفاده شده است و نقطه عملکرد آنها با استفاده از روش طیف ظرفیت بدست آمده و با یکدیگر مقایسه شده است. در ادامه ضریب رفتار دیوار برشی فولادی نازک و نیز میزان اتلاف انرژی سیستم های دو گانه بررسی شده است. از نرم افزارهای ANSYS وSAP2000 برای مدل سازی و آنالیز استفاده شده است.

کلمات کلیدی: دیوار برشی فولادی نازک،طراحی بر اساس سطوح عملکرد،روش طیف ظرفیت،بادبندهای همگرا.

نتیجه گیری
-1 با توجه به نقطه عملکرد استفاده از سیستم دوگانه قاب خمشی و دیوار برشی فولادی نازک برای ساختمانهای متوسط و بلند مناسب تر از سیستم دو گانه قاب خمشی و بادبندهای همگرا می باشد.

-2 استفاده از سیستم دوگانه قاب خمشی و بادبند ضربدری به نسبت سیستم دوگانه قاب خمشی و بادبند شورون مناسب تر به نظر می رسد زیرا بادبند شورون امکان ایجاد مفصل پلاستیک در ستون و به تبع امکان وقوع شکست ترد را افزایش می دهد.

-3 میزان استهلاک انرزی درسیستم دو گانه قاب خمشی و دیوار برشی فولادی نازک بیشتر از سیستم دو گانه قاب خمشی و بادبندهای همگرا می باشد.که این امر به گستردگی ناحیه مفصل پلاستیک در دیوار برشی فولادی و به عبارتی نا معینی زیاد آن به نسبت بادبندهای همگرا مربوط می شود.

-4 ضریب رفتار بدست آمده برای سیستم دوگانه قاب خمشی متوسط و دیوار برشی فولادی برای ساختمانهای کوتاه 6.5 از ضریب رفتار مندرج در آیین نامه 2800 برای سیستم قاب خمشی متوسط و بادبند ضربدری ( 7) کمتر می باشد ولی برای ساختمانهای بلند و متوسط این ضریب( 9) عدد بزرگتری نسبت به ضریب رفتار آیین نامه 2800 برای سیستم دو گانه قاب خمشی متوسط و بادبند ضربدری( 7) بدست آمده است .

مقاله چهارمین کنگره ملی مهندسی عمران، دانشگاه تهران، اردیبهشت 1387

منبع : سیویل استارز
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد