فتح الله شفیعی

فتح الله شفیعی

مهندسین عمران روستای بردکوه
فتح الله شفیعی

فتح الله شفیعی

مهندسین عمران روستای بردکوه

گریدر

گریدر


گریدر موتور دار برای تنظیم شیب، شکل دادن شیبها و تسطیح دامنه خاکریزها و خاک برداریها، کندن جوی و مخلوط کردن و پراکندن مخلوط خاک و مواد قیری به کار می رود. از این ماشین در ساختمان راه ها و سایر عملیات ساختمانی استفاده می شود. برای برف روبی و برداشتن لایه های سست سطح زمین هم به کار می رود.

تیغه
گریدر دارای لبه قابل تعویض می باشد. تیغه گریدر در حالات مختلفی نسبت به ماشین می تواند قرار گیرد



در ضمن
گریدرهای مجهز به دستگاه کنترل تیغه اتوماتیک نیز وجود دارند که دقت کارشان برای تنظیم شیب خیلی زیاد است. این ماشینها مجهز به یک دستگاه حساس هستند که یک سطح یا امتداد ثابت را دنبال کرده و در مواقع لزوم به طور اتوماتیک تیغه را بالا و پایین می برد تا شیب مطلوب به دست آید.

عملیات با
گریدر

پخش کردن مواد خاکی

از
گریدر می توان به منظور پخش کردن مواد خاکی در سطح زمین استفاده نمود. البته باید توجه داشت که ظرفیت گریدر در مورد این عمل بستگی به قدرت موتور و تراکسیون ماشین و همچنین ارتفاع تیغه گریدر خواهد داشت. بنابراین، مقدار مواد خاکی را که گریدر قادر به حمل و پخش آن است در هر بار خیلی کمتر از مقداری است که بولدوزر می تواند پخش نماید. مواد خاکی که قرار است توسط گریدر پخش شود باید قبلاً حتی المقدور روی زمین پخش شده باشد تا ارتفاع توده خاکی خیلی زیاد نباشد.



حمل مواد به کنار جاده
گریدر قادر است مواد خاکی را به کنار مسیر حرکت خود تغییر مکان دهد. این امر با تغییر زاویه تیغه گریدر (به طوری که دیگر امتداد آن نسبت به امتداد حرکت ماشین عمود نباشد) میسر می شود. در این حالت مواد خاکی در انتهای عقبی تیغه گریدر ریسه می شوند و تشکیل یک توده خاکی طولی در امتداد مسیر حرکت گریدر و در کنار آن می دهند. باید توجه داشت که توده خاکی به وجود آمده در مسیر چرخ عقب گریدر قرار نگیرد چون در این صورت هم قدرت تراکسیون ماشین کم می شود و هم زاویه حمله تیغه گریدر تغییر می یابد.



شیب بندی های دقیق

برای شیب بندی های دقیق، باید تیغه را با زاویه کوچکی نسبت به امتداد قائم ثابت کرد و ارتفاع تیغه از سطح زمین باید طوری باشد که برآمدگی های کوچک را بریده و گودال ها را پر نماید. بدین منظور، همواره باید مقداری مواد خاکی در جلوی تیغه گریدر موجود باشد.



کندن جوی
گریدر را می توان برای کندن جویای V شکل و ذوزنقه شکل به کار برد. عمق ماکزیمم اقتصادی جوی حدود 3 فوت (یک متر) و عرض قاعده ماکزیمم حدود 4 فوت می باشد.حفر جوی در هنگام احداث جاده یکی از وظایف مهم گریدر می باشد.

بتن ریزی در برآمدگی کنار جاده، جوی و پیاده رو

در سالهای اخیر ماشین های مخصوصی برای جوی سازی و برآمدگیهای کنار جاده با سرعتهای بالا ساخته شده اند. بسیاری از انواع این ماشینها از قالبهای متحرک استفاده می کنند. بعضی ماشینها، هم شیب بندی زیر روکش را تصحیح می کنند و هم بتن جوی و لبه راه را می ریزند. متوسط تولید اینگونه ماشینها حدود 2500 فوت (750 متر) لبه راه و جوی در طول یک روز می باشد

 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد