فتح الله شفیعی

فتح الله شفیعی

مهندسین عمران روستای بردکوه
فتح الله شفیعی

فتح الله شفیعی

مهندسین عمران روستای بردکوه

وظایف مدیر پروژه عمرانی-ساختمانی

1) مطالعه دقیق پیمان منعقده فیمابین شرکت و کارفرما و آگاهی از تعهدات طرفین قرارداد و داشتن اطلاعات کافی و کلی از نقشه‌ها و مدارک منضم به پیمان و همچنین آشنایی کافی با فعالیت‌ها و عملیات موضوع پیمان و برنامه زمانبندی اجرای عملیات.
2) آگاهی کافی از قیمت‌های روز مصالح و دستمزدها و هزینه اجرای عملیات موضوع پیمان و آگاهی از فهارس بهاء منتشره از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و داشتن توانایی لازم به منظور آنالیز بهاء واحد کارهای مربوط به موضوع پیمان و داشتن تخصص و تجربه کافی در زمینه مدیریت کارگاهی و مدیریت پروژه‌های عمرانی و آگاهی لازم در مورد بخشنامه‌های مهم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مرتبط با کارهای حوزه مدیریت خود.
3) دارای توانمندی‌های مدیریتی لازم برای هدایت پروژه و کارگاه و برخورداری از متانت وشیوایی کلام در طرح مسائل پروژه و در دفاع از حقوق شرکت و تلاش در جهت حفظ منافع شرکت و توانمند برای کاهش زیان‌های احتمالی پروژه و شرکت.
4) آگاهی کافی از «آیین نامه معاملات» و ضوابط و مقررات شرکت و آشنائی با ضوابط و مقررات «مالی‌» و نحوه استفاده از صورت هزینه‌ها و سایر مدارک در چگونگی صدور سند حسابداری.
5) ارائه پیشنهاد چگونگی سازماندهی کارگاه و چارت سازمانی اداره کارگاه و پیشنهاد و معرفی رئیس کارگاه یا سرپرست کارگاه و یا درخواست عزل سرپرست کارگاه به همراه ارائه دلایل لازم و کافی و تلاش در زمینه ایجاد نظم و هماهنگی در پروژه و کارگاه به منظور تضمین صحت و سرعت عملیات اجرایی و فراهم نمودن قابلیت انجام بهینه وظایف محوله به کارگاه، تحت مدیریت خود.
6) نظارت کلی بر نحوه کار کارگاه و مشارکت در حل و فصل مسائل کلان کارگاه و راهنمایی و هدایت سرپرست کارگاه در چهارچوب وظایف محوله و به گونه‌ای که به وظایف و اختیارات سرپرست کارگاه لطمه‌ای وارد نشود و شأن سرپرست کارگاه نیز حفظ و رعایت شده باشد.
7) نظارت بر عملکرد رئیس یا سرپرست کارگاه و اعمال کنترل‌های لازم به منظور حصول اطمینان از انجام مطلوب و به موقع وظایف وی در کارگاه و ارائه گزارش به معاون فنی و اجرایی شرکت در مورد مشکلات و مسائل کارگاه و ارائه پیشنهاد و راه‌حل جهت حل و فصل مسایل کارگاهی.
8) ایجاد ارتباط فعال و مطلوب با کارفرما و مشاور (دستگاه نظارت) و نمایندگان آن‌ها در چهارچوب پیمان و منافع شرکت و دریافت نظرها و دیدگاه‌های ایشان در مورد کار و پروژه و انتقال نظر و دیدگاه‌ها به معاون اجرایی شرکت و همچنین تلاش در جهت تحقق نظرها و دیدگاه‌های مذکور در چهارچوب پیمان و منافع شرکت و ارائه راهکارهای مناسب به منظور حل و فصل‌ مسائل پروژه و تسریع در عملیات اجرایی و دفاع از حقوق و منافع شرکت در مقابل کارفرما و مشاور و نمایندگان آن‌ها.
9) نظارت مستمر بر انجام به موقع فعالیت‌های کارگاهی، به ویژه عملیات مستندسازی کار و پیگیری دریافت مصوبه صورتجلسات و تأییدات کارفرما و مشاور.
10) عملیات دریافت آمار و اطلاعات از نحوه انجام عملیات و ارائه گزارش‌های نوبه‌ای به شرکت (معاون اجرایی) به گونه‌ای که شرکت از روند کار، آمار و اطلاعات کافی داشته باشد.
11) نظارت بر تهیه و ارائه لیست بیمه کارگاه و همچنین نظارت بر چگونگی پرداخت کسور قانونی در کارگاه و پیگیری دریافت مفاصاحساب بیمه و در موارد خاص دریافت مفاصاحساب دارایی مربوط به پروژه و ارائه مفاصاحساب به شرکت.
12) دریافت دیدگاه‌ها و خط مشی تعیین شده از سوی شرکت برای پروژه و کارگاه و پیگیری تحقق این دیدگاه‌ها و خطی‌مشی‌ها و رعایت دقیق آن‌ها .
13) پیگیری تشکیل جلسات با کارفرما و مشاور به منظور دفاع از حقوق و منافع شرکت و پروژه و شرکت فعال در جلسات مذکور با هماهنگی و در معیت نماینده‌ای از شرکت و پیگیری لازم به منظور اجرای مفاد صورتجلسات مذکور و ارائه گزارش نتایج حاصل از پیگیری‌ها به شرکت (معاون اجرایی شرکت).
14) نظارت و کنترل هزینه‌های کارگاه و مقایسه با درآمدهای حاصل از کار کارگاه و برنامه‌ریزی و انجام اقدامات مقتضی به منظور ایجاد و حفظ منافع و سود شرکت از بابت اجرای پروژه.
15) تأیید صورت هزینه‌ها و اسناد و مدارک ارسالی از کارگاه و ارائه آن‌ها به شرکت.
16) تنظیم برنامه زمانبندی تهیه و تدارک مصالح و مایحتاج کارگاه با کمک و هماهنگی سرپرست کارگاه و یا تأیید برنامه تهیه شده مذکور در کارگاه و ارائه یک نسخه از اینگونه برنامه‌ها به شرکت و همچنین نظارت بر برنامه درآمد و هزینه کرد کارگاه و پیگیری تهیه به موقع صورتوضعیت‌های کارکرد و مشارکت در دفاع از صورتوضعیت‌ به همراه سرپرست کارگاه یا نماینده فنی کارگاه و پیگیری وصول مطالبات پروژه و شرکت از کارفرما.
17) ارائه به موقع گزارش مربوط به سود و زیان احتمالی پروژه و اعلام هشدارها و راهکارهای مناسب و به موقع به شرکت و کارگاه به منظور حفظ منافع شرکت و کارگاه.
18) انجام اقدامات و وظایف محوله از سوی معاون اجرایی شرکت و یا مدیرعامل شرکت.
نکته مهم: چنانچه در شرایط خاص، مدیر پروژه براساس دستور مستقیم مدیرعامل شرکت اقدامی بنماید، مدیر پروژه موظف است قبل از انجام وظیفه یا کار محوله ، معاون اجرایی را مطلع نماید، این امر به منظور حفظ هماهنگی مدیران شرکت ضروری خواهد بود.

دستورالعمل بازرسی جرثقیل

دستورالعمل بازرسی جرثقیل - 3

با درود

1- جک های تعادل کناری (Outriggers)


1- نشتی روغن هیدرولیک در شیلنگ ها و فیتینگ ها چک گردد.

2- دفرمگی ( ضربه ، له شدگی ، تغییر شکل ، ...) چک گردد.

3- جوشکاری ها برای ترک و شکست چک گردد.

4- بازی بیش از اندازه در تیر عرضی چک گردد.

5- تاب داشتن یا آسیب خوردگی را در تیر عرضی چک گردد.

6- ترک خوردگی یا شکستگی در مفصل اتصال جک تعادل عمودی با پد چک گردد.

 

در مورد این نوع جرثقیل ها باید جک های تعادل کناری چک گردد. زیرا یکی از حساس ترین قسمت های کاربردی برای این ماشین می باشد.

 

جوشکاری -  در هر ناحیه ای که جعبه تیر های عرضی به شاسی ماشین متصل است جوشکاری آن برای ترک چک گردد.

 

پدهای متعادل کننده  -  تاب خوردگی و آسیب دیدگی را چک کنید. این پدها باید صاف و بدون تغییر فرم باشند. همچنین مفصلی را که این پد به جک تعادل عمودی متصل است باید چک گردد.

 

سیستم هیدرولیک  تمام شیلنگ های ، لوله ها، فیتینگ ها و سیلندرهای هیدرولیکی را برای  نشتی و آسیب دیدگی چک گردد. اگر در بر روی جک تعادل عمودی روغن هیدرولیک بیش از اندازه بود می توان نتیجه گرفت که زمان زیادی است که این جک تعمیر یا سرویس نشده است.

 

تیر عرضی جک کنترلی – دندانه شدن ، ترک خوردگی یا تاب خوردگی را چک کنید. 

+ نوشته شده در  پنجشنبه 22 اردیبهشت1390ساعت 8:45  توسط ریاحی  |  نظر بدهید

دستورالعمل بازرسی جرثقیل -1

چک لیستی که در زیر مشاهده می کنید آیتم های مهم و کلی مربوط به این نوع جرثقیل را شامل می شوند. اگر آیتم های خاصی ( Option ) را کارخانه سازنده بر روی ماشین نصب کرده باشد نیز باید مورد بازرسی قرار گیرد.

چک لیست بازرسی - 1

1- روغن موتور

2- ترمزها – ترمز پارکینگ

3- رادیاتور

4- تجهیزات ایمنی

5- چراغ های اخطار و راهنما

6- سیستم تعلیق

7- تایرها

8- رینگ چرخها

9- گیج ها – روغن و آب

10- بازرسی چشمی کل ماشین



دستورالعمل بازرسی جرثقیل -2

با سلام

چک لیست بازرسی شماره 2

11- آسیب دیدگی بدنه

12 - سطح روغن هیدرولیک

13- شیلنگ های هیدرولیک

14- نشتی های روغن هیدرولیک

15- سیلندرها و جکهای هیدرولیک

16- پیچ و مهره های اتصال

17- سیستم چرخشی

18- ترمز های گردش دور در جا (Swing)

19- اهرم های کنترل

20- سیستم الکتریکی و برقی

21- کابل سیمی

22- قلاب و مفصل گردان

23- قرقره وینچ

24- چرخ قرقره ها

25- جک های تعادل کناری

26- نمایش دهنده زاویه بوم (دکل)

27- سیستم A2B



دستورالعمل بازرسی جرثقیل

سلام دوستان

برای بازدید از یک جرثقیل و چک کردن آن چه مواردی را باید در نظر گرفت؟ یا اینکه اگر بخواهید جرثقیلی را بخرید به چه مواردی توجه می کنید؟ در اینجا دستورالعملی برای شما آماده کردم که در چند بخش در وبلاگ قرار خواهم داد. 



اپریشن بلدوزر - Bulldozer Operation -4

با درود خدمت دوستان

به حداقل رساندن ریزش خاک از تیغه

هنگام خاکبرداری و حمل مواد با تیغه در مسیر حرکت مقداری از این مواد از تیغه بیرون میریزد و راندمان کار را پایین می آورد. با به حداقل رساندن این ریزش میتوان بهره وری از کار را بالا برد. یکی از روش هایی که برای این منظور بکار میرود ، خاکبرداری شیاری است. این روش، روشی بسیار مناسب برای سایتهایی است که خاک یا مواد سایت تمایل زیادی برای بیرون ریختن از لبه های تیغه دارد.  این سایتهای کاری دارای خاک نرم و ریز هستند یا خاکبرداری در سراشیبی انجام می شود و یا حمل خاک در مسیر طولانی انجام می شود. 

موارد زیر را برای روش فوق رعایت کنید:

1- روش خاکبرداری به ترتیب 1 تا 3  است همانطور که شکل زیر آمده است.

2- عمق شیار نباید بیشتر از ارتفاع تیغ باشد.

3- فاصله بین دو شیار بصورت تخمینی نصف عرض تیغه باید باشد.


اپریشن بلدوزر - Bulldozer Operation -3

با درود

استفاده از شیب زمین

اگر وضعیت محل کار اجازه استفاده از شیب زمین را بدهد، با استفاده از شیب زمین در هنگام کار بمقدار قابل توجهی صرفه جویی در مصرف سوخت و بالابردن بهره وری خواهید داشت. در قیاس با سطح بدون شیب مقدار جابجایی و انتقال خاک بصورت قابل توجهی افزایش خواهد داشت. بعلاوه زمان کار هم کوتاه تر خواهد شد.

با مصرف سوخت یکسان برای یک ساعت کار، حجم خاک جابجا شده برای محلی با شیب 7 درجه در قیاس با یک محل بدون شیب 1.2 برابر می باشد. این درحالی است که قدرت موتور در هر دو حالت برابر است.



اپریشن بلدوزر - Bulldozer Operation -2

با درود

خاکبرداری را از انتهای محل کار شروع کنید

بهترین و موثرترین شیوه کار برای خاکبرداری از سطح زمین ( همسطح کردن )، کوتاه کردن مسیر کار است. 

همانطور که در شکل نشان داده شده است برای شروع کار به فاصله 3 تا 5 متری نقطه X یعنی نقطه A باید قرار گرفت و اولین تیغه را با ماشین انداخت. مرحله دوم قرار گرفتن مجدد باز به فاصله 3 تا 5 متری نقطه A یعنی نقطه B است و تکرار این کار برای مراحل بعدی است.

این روش باعث افزایش حداکثری نیروی کاری تیغه در ماشین شده ( چون از شیب رو به پایین محل استفاده میشود ) و بهروری را بالا می برد. این روش بنام روش انتها به ابتدا معروف است. در مقابل این روش، روش ابتدا به انتها است که مصرف سوخت بالاتر و نیروی کاری حداکثری تیغه پایین تر و در نتیجه بهروری کمتر ماشین را خواهیم داشت. در روش انتها به ابتدا 11% کاهش مصرف سوخت نسبت به روش دیگر خواهیم داشت.





اپریشن بلدوزر - Bulldozer Operation -1

با درود

جلوگیری از درجا کار کردن با دور بالا و خاموش کردن موتور بجای درجا کار کردن

بطور مثال وقتی ماشین در انتظار آمدن دامپ تراک است و ماشین درجا کار میکند با پایین آوردن دور درجای (Low Idling ) ماشین و اجتناب از کار کردن درجای ماشین با دور بالا (High Idling ) می توان مصرف سوخت را کنترل کرد و صرفه جویی در مصرف سوخت داشت.

- تغییر دور موتور از دور بالا به دور پایین در حال درجا کار کردن برای 30 دقیقه در یک روز کاری معادل 1710 لیتر در سال صرفه جویی در مصرف سوخت به همراه دارد.

- خاموش کردن موتور به جای درجا کار کردن با دور پایین برای 1 ساعت در یک روز کاری معادل 2430 لیتر در سال صرفه جویی در مصرف سوخت به همراه دارد.

+ نوشته شده در  پنجشنبه 2 دی1389ساعت 9:6  توسط ریاحی  |  نظر بدهید

اپریشن صحیح بلدوزر - Bulldozer Operation

با درود

تصمیم دارم سری مطالبی را در مورد اپریشن صحیح بلدوزر با هدف بهینه کردن مصرف سوخت را برای دوستان علاقه مند آماده کنم.

همانطور که می دانید اصلی ترین کار بلدوزر کندن و حمل خاک و مصالح می باشد. بهره وری و راندمان سوخت مستقیما به عوامل خاصی در این زمینه برمی گردد از جمله جغرافیای طبیعی محل، که شامل ارتفاع و شیب است و همچنین نوع ترکیب خاک. علاوه بر این، اگر ماشین همیشه با دور بالا و با تمام نیروی خودش کار کند مشکل است که در مورد کاهش مصرف سوخت در ماشین صحبت کنیم. روشهای مفید اپریشن کاری که در بالا بردن راندمان مصرف سوخت بوسیله بالا بردن بهره وری، و مدیریت مصرف سوخت هنگام درجا کارکردن ماشین مانند زمان انتظار برای آمدن دامپ تراک است در این متن آمده است. نوع ماشین مورد آزمایش در این بحث بلدوزر D155A-6  می باشد.

نکته دیگری که باید در مورد نتایج این بحث در نظر داشته باشید این است که نتایج ممکن است با توجه به محل کار واقعی ، شرایط ماشین و مهارت اپراتور تغییر کند.

+ نوشته شده در  دوشنبه 22 آذر1389ساعت 10:37  توسط ریاحی  |  نظر بدهید

بیل هیبریدی چیست؟

با درود بر دوستان

لازم است در این مطلب در مورد ماشین هیبریدی توضیحاتی ارائه دهم. شرکت Kobelco چند سال قبل نمونه ای از بیل هیدرولیکی هیبریدی را ساخته بود. حال منظور از هیبریدی بودن ماشین چیست؟

یک بیل هیدرولیکی هیبریدی از نیروی الکتریکی که توسط یک ژنراتور با قدرت موتور تولید میشود استفاده میکند. این نیروی الکتریکی برای بکار انداختن دیگر موتورهای الکتریکی و پمپ هیدرولیکی استفاده میشود. همچنین نیروی الکتریکی توسط بوم (Boom)، بازو (Arm)و باکت برای حفاری و نیز برای حرکت چرخشی و جابجایی ماشین بکار گرفته میشود. وقتی بوم کاری انجام نمیدهد یا حرکت چرخشی (swing) انجام نمیگیرد انرژی بازیابی و ذخیره میشود. وقتی ماشین در حین کار انرژی بیش از انرژی تولید شده توسط موتور نیاز داشته باشد و وقتی بوم در حال بالا رفتن باشد بکاربردن انرژی الکتریکی اضافی ذخیره شده باعث افزایش راندمان انرژی و کاهش مصرف سوخت تا بیش از 40% می شود.

دلایل استفاده از صفحه کف ستونی و بولت:

دلایل استفاده از صفحه کف ستونی و بولت:

دلایل استفاده از صفحه کف ستونی و بولت:
ستونهای یک ساختمان اسکلت فلزی ، نقش انتقال دهنده بارهای وارد شده را به فنداسیون (به صورت نیروی فشاری ، کششی ، برشی یا لنگر خمشی) به عهده دارند. در این میان ، ستون فلزی با صفحه ای فلزی که از یک سو با ستون و از سوی دیگر با بتن درگیر شده است روی فنداسیون قرار می گیرد. توجه به اینکه ستون فلزی به علت مقاومت بسیار زیاد تنشهای بزرگی را تحمل می کند و بتن قابلیت تحمل این تنشها را ندارد ؛ بنابراین صفحه ستون واسطه ای است که ضمن افزایش سطح تماس ستون با پی ، سبب می گردد توزیع نیروهای ستون در خد قابل تحمل برای بتن باشد. کار اتصال صفحه زیر ستونی با بتن بوسیله میله مهار (بولت Bolt) صورت می گیرد و برای ایجاد اتصال ، انتهای آن را خم می کنیم و مقدار طول بولت را محاسبه تعیین می کند. تعداد بولت ها بسته به نوع کار از دو عدد به بالا تغییر می کند ، حداقل قطر این میله های مهاری میلگرد نمره ۲۰ است ؛ در حالی که صفحه تنها فشار را تحمل می کنر ، بولت نقش عمده ای ندارد و تنها پایه را در محل خود ثابت نگه می دارد . نکته مهم هنگام نصب ستون بر روی صفحه تقسیم فشار این است که حتما انتهای ستون سنگ خورده و صاف باشد تا تمام نقاط مقطع ستون بر روی صفحه بیس پلیت بنشیند و عمل انتقال نیرو بخوبی انجام پذیرد . از آنجا که علاوه بر فشار ، لنگر نیز بر صفحه زیر ستونی وارد می شود ، طول بولت باید به اندازه ای باشد که کشش وارد شده را تحمل نماید که این امر با محاسبه تعیین خواهد شد.
انواع اتصال ستون به شالوده :
جزئیات اتصال ستون فلزی به شالوده بتنی به نیروی موجود در پای ستون بستگی دارد . در ستون با انتهای مفصلی فقط نیروی فشاری و برشی از ستون به شالوده منتقل می شوند. اگر بخواهیم لنگر خمشی را نیز به شالوده منتقل نماییم ، در ان صورت ، نیاز به طرح اتصال مناسب برای این کار خواهیم داشت که اتصال گیردار خوانده می شود.
روش نصب پیچهای مهاری :
به طور کلی ، دو روش برای نصب پیچهای مهاری وجود دارد :
الف) نصب پیچهای مهاری در موقع بتن ریزی شالوده ها : در این روش ، پیچها را در محلهای تعیین شده قرار می دهند و موقیعت آنها را به وسیله مناسبی تثبیت می کنند ؛ سپس اطرافشان را با بتن می پوشانند . روشهای گوناگونی برای تثبیت پیچهای مهاری در محل خود وجود دارد که صورت زیر توضیح خواهم داد :
روش اول : ابتدا بوسیله صفحه ای نازک مشابه با ورق کف ستونی که شابلن یا الگو نامیده می شود . قسمت فوقانی بولت و قسمت پایین را بوسیله نبشی به یکدیگر می بندیم تا مجموعه ای بدون تغییر شکل به دست آید ؛ آن گاه محورهای طولی و عرضی صفحه الگو را با مداد رنگی ( گچ و یا رنگ) مشخص می کنیم ؛ سپس بوسیله ریسمان کار یا دوربیت تئودولیت با میخهای کنترول محور کلی فنداسیون را در جهتهای طولی و عرضی به دست می آوریم و به کمک شخصی با تجربه در موقیعت مناسب آن قرار می دهیم. ( محور طولی و عرضی صفحه شابلن بر محور طولی و عرضی کلی فنداسیون منطبق می شود و در ارتفاع صحیح و به صورت کاملا تراز نصب می گردد.) سپس به وسیله قطعات آرماتور آن را به میلگردهای شبکه آرماتور فنداسیون یا به قطعات ورقی (که در بتن قرارداده اند ) جوش (منتاژ) داده می شود ؛ به گونه ای که هنگام بتن ریزی ، صفحه از جای خود حرکتی نداشته باشد. باید دقت داشته باشیم که در موقع بتن ریزی ، هوا در زیر صفحه شابلن ، محبوس نسود . برای این منظور ، معمولا سوراخ بزرگی در وسط شابلن تعبیه می کنند که وقتی بتن از اطراف زیر صفحه را پر می کند ، هوا از راه سوراخ خارج گردد و با بیرون زدن بتن از وسط صفحه ، از پر شدن کامل زیر آن اطمینان حاصل شود.
روش دوم : صفحه تقسیم فشار پیش از بتن ریزی پی به طور دقیق در محل خود قرار می گیرد و بوسیله آن بولت ها در جای خود ثابت می شوند . پس از بتن ریزی ، صفحه را از جای خود خارج می کنند و در کارگاه به طور مستقیم به پای ستون متصل می نمایند و پس از نصب ستون به همراه صفحه مهذه ها را محکم می بندند. در این حالت ، هر صفحه ای باید کاملا علامت گذاری شود تا هنگام نصب اشتباهی رخ ندهد.
روش سوم : صفحه را قدری بالاتر از محل اصلی خود نگه می دارند تا محل میله های مهار به طور دقیق تعیین شود ؛ سپس میله مهارها را ثابت می کنند و عمل بتن ریزی را انجام می دهند ؛ در حالی که صفحه هنوز در جای خود ثابت است . پس از پایان یافتن بتن ریزی صفحه را در تراز مورد نظر نگه می دارند . این عمل را می توان به وسیله مهره های فلزی در زیر صفحه ای که میله مهارها از درون آنها عبور کرده اند با پیچتندن و تنظیم آنها تا تراز لازم انجام داد. سپس فاصله های بین دو صفحه و روی بتن پی با ملات ماسه شسته و سیمان به نسبت یک حجم سیمان به دو حجم ماسه کاملا پر می گردد یا از ماسه سیمان نرم (گروت) استفاده می گردد.
ب) نصب پیچهای مهاری پس از بتن ریزی شالوده : در این روش ، در محل پیچهای مهاری به وسیله قالب در داخل بتن فضای خالی ایجاد می کنند که این قالب جعبه نامیده می شود . میلگردی در بتن قرار می دهیم ، پس از گرفتن و سخت شدن بتن شالوده ، جعبه را از محل خود خارج می کنیم ؛ سپس پیچ مهاری را در محل خود درگیر با آرماتور قرار می دهیم و تنظیم می کنیم و اطراف آن را با بتن ریزدانه ( با حفظ اصول بتن ریزی) پر می کنیم . لازم به یادآوری است جعبه ای که برای ایجاد فضای خالی لازم برای نصب پیچ مهاری به کار می رود ، باید چنان طرح ریزی و ساخته شده باشد که به سادگی و در حد امکان ، بدون ضربه زدن ، شکستن و خرد کردن از داخل بتن خارج شود. برای این منظور می توان از جعبه هایی که قطعات آنها به صورت کام و زبانه متصل می شوند یا از جعبه های لولایی و سایر اقسام جعبه ها استفاده کرد . در مواردی که از پیچهای مهاری با قلاب انتهایی و رکاب یا از پیچهای مهاری با انتهای کلنگی استفاده می شود . برای سزعت بخشیدن به کار ، از جعبه های ساخته شده یا ورقهای فولادی که در درون بتن باقی می مانند ، استفاده می شود . باید توجه داشت که این شیوه کار بیشتر برای فنداسیون ماشین آلات صنعتی در کارخانجات کاربرد دارند . لازم به ذکر است در بعضی مواقع برای اتصال کف ستون به شالوده ، به جای پیچهای مهاری از میلگردها یا تسمه هایی استفاده می کنند که به ورق کف ستون جوش داده می شوند که به این صورت می باشد که معمولا در موقع بتن ریزی ، مجموع ورق کف ستونها و مهارها را در شالوده کار می گذارند ، پس از گرفتن و سخت شدن بتن ، ستون را روی ورق کف ستون قرار می دهند و جوشکاری می کنند.
محافظت کف ستونها و پیچهای مهاری ( مهره و حدیده ):
کف ستون ها از جمله قطعات ساختمانی هستند که اغلب در معرض اثر شدید رطوبت قرار دارند و باید به نحو مطلوب حفاظت شوند . در ساختمانهای معمولی و به طور کلی در ساختمانهایی که پس از پایان یافتن کار اسکلت فلزی دیگر نیازی به بازدید و تنظیم کف ستونها نیست ، اطراف کف ستون را با بتن پر می کنند و در صورتی که قبل از بتن ریزی سطوح فولادی خوب تمیز شده و کا جوش یا زغال جوش برداشته شده باشد ، بتن به فولاد می چسبد و آن را کاملا محافظت می کند . در بعضی دیگر از ساختمانها ، کف ستونها را نظیر سایر قطعات به وسیله رنگ محافظت می کنند . در ساختمانهای صنعتی که امکان باز کردن و نصب مجدد آنها وجود دارد ، با مواد قیری مخلوط با ماسه نرم از کف ستون ها حفاظت می شود ؛ همچنین برای تمیز ماندن حدیدهای پیچهای مهاری و دوری از آسیب دیدگی باید قبل از بتن ریزی فنداسیون ، قسمت حدیدها به وسیله پلاستیک یا گونی یا سیم مناسب بسته شده ، پوشش مناسب صورت گیرد .

اجرای دال پله

اجرای دال پله

پ) اجرای دال پله
برای اجرای دال پله مراحل زیر انجام می‌شود:
1. خم‌زدن ریشه
2. قالب‌بندی اولیه
3. آرماتوربندی
4. قالب‌بندی نهایی
5. بتن‌ریزی
اینک هر کدام از این راحل را توضیح می‌دهیم:
1) خم‌زدن ریشه
در این مرحله ریشه‌های تیر که داخل پاگرد قرار گرفته‌اند خم زده می‌شوند شیب خم‌زدن با شیب دال پله برابر است.
2) قالب‌بندی اولیه
برای آرماتوربندی دال پله لازم است آرماتوربند روی یک قالب قرار بگیرد و میلگردها را ببندد به همین دلیل ابتدا قالب‌بندی انجام می‌شود برای قالب‌بندی به این صورت عمل می‌کنند که ابتدا دو عدد پروفیل قوطی از زیر میلگردهای ریشه رد می‌کنند و آن‌ها را به میلگردهای ریشه با سیم می‌بندند زیرا این پروفیل‌ها را شمع می‌کوبند سپس تخته‌هایی را از روی پروفیل‌ها رد می‌کنند تا کف قالب تشکیل شود این تخته توسط چهارتراش از زیر به هم متصل می‌شوند و زیر آن‌ها شمع کوبیده می‌شود.
3) آرماتوربندی
میلگردهای طولی به ریشه‌های خم‌زده‌شده پیونده زده می‌شوند ابتدا میلگردهای طولی سفره پایین را گره می‌زنند سپس میلگردهای عمود بر میلگرد طولی را می‌بندند و توسط نخ فاصله آن‌ها را تا لبه میلگرد تنظیم می‌کنند سپس میلگرد سفره بالا و میلگردهای عمودی بسته می‌شوند سپس در کنار میلگرد صفحات فلزی کار گذاشته می‌شود.
4) قالب‌بندی نهایی
در این قالب‌بندی آویزها را نصب می‌کنند و آن‌ها را به چهارتراش زیر پروفیل میخ می‌کنند به این علت که پس از بتن‌ریزی آویز ساختار خود را حفظ کند و تحت بتن‌ریزی یا عوامل دیگر ساختار خود را حفظ کند سپس زیر میلگردها و کنار قالب سنگ گذاشته می‌شود تا بتن در این فضاها قرار گیرد.


5) بتن‌ریزی
چون حجم بتن‌ریزی کم است بتن به صورت دستی در محل ساخته می‌شود و از همان‌جا با بیل در داخل قالب ریخته می‌شود. بعد از ریختن مقداری زیادی بتن می‌توان بتن نرا ویبره کرد پس از تمام‌کردن ریختن بتن بر روی بتن ماله کشیده می‌شود برای ساختن پله موقت آجر کوبیده می‌شود.
نکته: اطراف آجر سیمان می‌ریزند تا آجر بخوبی به پله بچسبد.

اجرای پاگرد

اجرای پاگرد

اجرای پاگرد
برای اجرای پاگرد مراحل زیر انجام می‌شود:
1. بستن تیر پاگرد
2. قالب‌بندی پاگرد
3. بستن میلگردهای ریشه شمشیری
4. بتن‌ریزی
اینک هر یک از این عناوین را شرح می‌دهیم:
1) بستن تیر پاگرد
هر پاگرد به یک تیر وصل است که باید پاگرد را نگه دارد این تیر بعد از ستون‌های پله آرماتوربندی می‌شود.
2) قالب‌بندی پاگرد
برای بستن میلگردهای ریشه تیر ابتدا باید قالب کف پاگرد بسته شود بنابراین ابتدا قالب کف پاگرد را می‌بندند.
3) بستن میلگردهای ریشه شمشیری
بعد از بستن قالب کف پاگرد میلگردهای ریشه را می‌بندند نکته قابل توضیح این است که این میلگردها معمولاً در 2 سفره اجرا می‌شوند که برای فاصله‌ انداختن بین میلگردها از یک لوله یا چوب استفاده می‌شود.
4) بتن‌ریزی
مرحله آخر بتن‌ریزی پاگرد است که مشابه بتن‌ریزی ستون و … است.

اجرای ستون پله‌ها

اجرای ستون پله‌ها

4) قالب‌بندی مرحله 2
بعد از اجرای پاگرد، نوبت به ادامه قالب‌بندی ستون می‌رسد و از روی پاگرد تا ارتفاع موردنظر بتن‌ریزی می‌شود.
5) بتن‌ریزی مرحله 2
بعد از قالب‌بندی، نیمه ستون بتن‌ریزی می‌شود و بدین وسیله بتن‌ریزی ستون و اجرای ستون خاتمه می‌یابد.

اجرای ستون پله‌ها

اجرای ستون پله‌ها

1) آرماتوربندی
آرماتوربندی این ستون‌ها مشابه ستون‌های قبل است و تا ارتفاع کامل این ستون‌ها آرماتوربندی می‌شوند.
2) قالب‌بندی مرحله 1
به علت اجرای پاگرد ستون‌های پله در 2 مرحله اجرا می‌شوند و ابتدا تا زیر پاگرد قالب‌بندی می‌شوند این قالب‌بندی مشابه قالب‌بندی سایر ستون‌ها است.
3) بتن‌ریزی مرحله 1
بعد از قالب‌بندی تا زیر پله نوبت به بتن‌ریزی می‌رسد بتن‌ریزی این ستون‌ها مشابه ستون‌های قبلی است.

اجرای ستون پله‌ها

جرای ستون پله‌ها

برای اجرای ستون پله‌ها مراحل زیر انجام می‌شود.
1. آرماتوربندی
2. قالب‌بندی مرحله 1
3. بتن‌ریزی مرحله 1
4. قالب‌بندی مرحله 2
5. بتن‌ریزی مرحله 2
اینک هر کدام از این مراحل را توضیح می‌دهیم.